Nyheter

Åpner seg mot innbyggerne

Folkemøter, idédugnader, brukerundersøkelser og jevnlige møter med næringslivet er stadig mer vanlig i Kommune-Norge. Og de aller fleste gir service på nett.

Halvparten av kommunene arrangerer jevnlig åpne informasjonsmøter med befolkningen. Over 80 prosent av kommunene har ulike søknadsskjema tilgjengelig på nett, og halvparten av kommunene tilbyr elektronisk saksbehandling. I 2004 hadde bare hver femte kommune denne muligheten.

Dette kommer fram i en kartlegging som gjort av Norsk by- og regionforskning (NIBR) for Kommunal- og regionaldepartementet. De har analysert data fra femte runde med innhenting av data til KRDs organisasjonsdatabase, og sammenlignet med resultater fra tidligere år.

Kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa er fornøyd med at kommunene blir mer tilgjengelige for innbyggerne.

- Dette øker engasjementet både blant folkevalgte og innbyggere. Slik sikrer vi et levende lokaldemokrati, sier hun i en pressemelding.

Andelen kommuner som har ansatt en fast informasjonsmedarbeider i hel- eller deltidsstilling har økt med nærmere 10 prosentpoeng fra 2004 til 2008. 43 prosent av kommunene har i dag en slik stilling. Men ni prosent færre kommuner gir ut egen informasjonsavis nå enn for fire år siden. Alle fylkeskommunene har egen informasjonsrådgiver, men bare tre gir ut informasjonsavis. I 2004 hadde over halvparten egne informasjonsaviser.

Samtidig er stadig flere kommuner aktive på nett. Nesten samtlige kommuner legger i dag ut nyheter, sakskart, referater fra møter og postjournaler elektronisk. Innbyggerne kan kommunisere både med administrasjon og politikere via e-post.

E-dialog, hvor innbyggerne kan kommunisere direkte med kommunepolitikere på Internett, er det derimot stadig færre som har. I 2004 hadde nesten 20 prosent dette tilbudet. Nå er det knapt 15 prosent av kommunene som tilbyr E-dialog.

Powered by Labrador CMS