Nyheter

Tester ikke IKT-kunnskaper

Det finnes ikke noe nasjonalt kartleggingsverktøy for testing av norske skoleelevers digitale ferdigheter. Oslo kommune har utarbeidet en egen test.

Oslos skolebyråd Torger Ødegaard inviterer nå kunnskapsministeren til å ta i bruk prøven som brukes til testing av 5. trinn- og VG1-elevers IKT-ferdigheter. Han har fått henvendelser fra en rekke andre kommuner og fylkeskommuner som gjerne vil ta i bruk prøven, skriver Aftenposten.

Da Kunnskapsløftet ble innført for fem år siden ble digital ferdighet likestilt med lesing, skriving, matematikk og muntlig fremføring i norsk skole. I læreplanen Kunnskapsløftet står det hva elevene skal kunne, men det eksisterer lite kunnskap om hva elevene faktisk kan, hvilke standarder som skal settes og i hvilken grad lærerne er i stand til å gi riktig undervisning.

Kunnskap om hva elevene kan, er en forutsetning for å følge opp. Det gjelder også IKT, sier Ødegaard til Aftenposten.

Paul Chaffey, leder av Abelia, NHOs avdeling for teknologi og kunnskapsbedrifter, mener regjeringen har sviktet skolens IKT-ambisjoner. I en rapport Abelia nylig har utarbeidet kommer det fram at Norge er langt framme på utstyr, men at IKT ikke er tatt med i undervisningen i særlig grad.

Det mangler satsing på digitale læremidler, på forskning og videreutdanning av lærere. Det er ingen klar strategi for å komme videre, vi er nå fordi ildsjelsstadiet. Vi trenger gode systemer for å ta IKT i bruk på en god måte, sier han til Aftenposten.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS