Nyheter
Sosialklienter får bedre hjelp i Nav
Mens trygdesakene hoper seg opp i den statlige Nav-etaten, får sosialklientene bedre hjelp enn før. Reformen er i ferd med å komme på skinner fra kommunenes side.
- Det viktigste med Nav-reformen, er at brukerne får bedre tjenester enn før, mener direktør Bjørn Gudbjørgsrud i KS.
- Etter en veldig treg start, er flere nå kommet med på kvalifiseringsprogram og er ute i meningsfull aktivitet. Mange Nav-kontorer som har vært i drift en stund, får også tilbakemeldinger fra brukerne om at de får mye bedre oppfølging nå enn tidligere, sier han.
- Omdømmeproblem
Omstilling og kompetansetiltak har tatt mye av de ansattes tid den første tiden. Dette har også gått ut over sosialtjenestens brukere. Men KS har ikke fått signaler om at ventetiden for sosialhjelp eller andre kommunale tjenester på Nav-kontoret har økt på samme måte som for de statlige trygdeytelsene.
Det har heller ikke leder Randi Reese i Fellesorganisasjonen (FO), som blant annet organiserer sosionomer og velferdsarbeidere.
- Saksbehandlingen og oppfølgingen av brukerne har ikke stoppet opp på samme måte på kommunal side som hos staten. Men de store problemene på statlig side gir hele Nav-reformen et stort omdømmeproblem, som også rammer den kommunale siden, sier hun til Kommunal Rapport.
At trygdesakene hoper seg opp i Navs spesialenheter, øker også trykket på de lokale Nav-kontorene, fordi flere ringer, oppsøker eller klager hit. Flere må søke sosialhjelp mens de venter på trygd. Dette er imidlertid penger kommunene får tilbake, hvis Nav innvilger trygd.
Flere reformer
- At kommunene synes å klare sin del av Nav-jobben bedre enn staten, kan skyldes at reformen har vært mer etterlengtet fra deres side, mener spesialrådgiver Magne Hustad i KS.
Dessuten er den statlige Nav-etaten inne i flere store reformer samtidig. I tillegg til å etablere 450 lokale Nav-kontorer, skal den forberede tidenes pensjonsreform og overføre arbeidet med helserefusjoner til Helsedirektoratet. Det siste året er flere tusen trygdeansatte dessuten blitt flyttet over i 36 nye spesialenheter.
Alle reformene tar mer tid og krefter enn forutsatt, og dette har ført til at sakene hoper seg opp, særlig for uføretrygd og barnebidrag. Etaten behandlet 20 prosent færre saker i august i år enn i august i fjor. 19.000 søknader om trygd hadde ved utgangen av august ligget lenger enn etatens egne tidsfrister. Det er 13.000 flere enn på samme tid i fjor.
Men Nav-etatens problemer er ikke like store over alt. Sakene stokker seg særlig i Oslo, Hordaland, Vestfold og Buskerud, viser fylkestall fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Store variasjoner
Også på kommunal side er det ennå store uløste problemer i Nav, understreker FO-leder Randi Reese. Hennes medlemmer klager særlig over at dårligere lønn enn statsansatte, at deres sosialfaglige kompetanse blir for lite verdsatt, og at publikumsmottakene ikke fungerer godt nok.
- Samtidig hører vi mange gode historier fra kontorer som fungerer veldig bra. Ofte henger det sammen med ledelse, sier hun.