Nyheter
Snu Nav-reformen på hodet!
– Snu hele Nav-reformen på hodet! Det er oppfordringen til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm fra forbundsleder Randi Reese i Fellesorganisasjonen (FO).
– Sats på de lokale kontorene og reverser etableringen av forvaltningskontorene. Gi lokalkontorene kompetanse og folk nok til å gi brukerne individuell oppfølging og utføre skikkelig saksbehandling. Det har de ikke i dag. De får ikke lov engang, sier lederen for LO-forbundet som organiserer de aller fleste kommunalt ansatte i Nav.
Fredag dag må Bjurstrøm og tidligere statsråder med ansvar for Nav-reformen møte til høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Her må de svare på hvorfor Nav ikke har kontroll på utbetalingene, hvorfor saksbehandlingstiden har økt voldsomt, sykmeldte ikke får oppfølging og alt det andre som har gått skeis i tidenes største forvaltnings- og velferdsreform. Utgangspunktet for høringen er en knusende rapport fra Riksrevisjonen.
FO var positiv til Nav-reformen, men mener den er blitt noe helt annet enn det som var hensikten.
– Verken brukerne eller de ansatte opplever at det er blitt bedre og mer individuell oppfølging, slik det ble lovet. I stedet får de stadig nye dekreter tredd ned over hodet fra direktoratet. Hele Nav-reformen er blitt mye mer byråkratisk og regelstyrt enn det vi hadde før, sier Reese.
Ett eksempel er at 90.000 nye brukere fra 1. mars blir nødt til å fylle ut og sende inn meldekort hver 14. dag, for ikke å få stanset stønaden fra Nav. Dette gjelder personer som i dag mottar rehabiliteringspenger eller midlertidig uføretrygd, og som fra 1. mars i stedet vil få arbeidsavklaringspenger.
– Meldekortet vil skape mye ekstra byråkrati og frustrasjon både for brukere og ansatte og mindre ressurser til å følge opp de som faktisk trenger det. Nav har ikke noe system på plass for å følge opp meldekortene, sier FO-lederen.
– Nok en gang ser vi at direktoratet iverksetter endringer uten at en har tenkt igjennom konsekvensene. Det begynner vi å bli passe lei av, sier Reese til Kommunal Rapport.