Nyheter

Rådmannen avgjør suksess eller fiasko

Der rådmannen engasjerer seg i mer enn lokalisering og møblering, blir Nav-reformen vellykket. Det mener fylkesdirektør Bente Wold Wigum ved Nav Sør-Trøndelag.

Publisert Sist oppdatert

- De kommunene som har en engasjert rådmann, får også de beste tjenestene til brukerne, sier Wigum til Kommunal Rapport.

Fylkesdirektøren har erfart at alle rådmenn er opptatt av praktiske ting, som hvor Nav-kontoret skal ligge og hvordan det skal innredes.

- Men å bygge Nav er noe mer enn å samlokalisere noen kontorer. Det dreier seg om å bygge kompetanse og å utvikle gode tjenester. Ikke alle rådmenn vil bruke like mye tid og ressurser på dette, sier hun.

- Må støtte Nav-lederen

Tirsdag denne uken var Nav-ledere og rådmenn fra hele Sør-Trøndelag samlet i Trondheim for å oppsummere status for reformen. Hovedspørsmål var hvordan det går med sosialtjenesten og den kommunale styringen i Nav.

Det går helt fint, ifølge rådmann Torger Aarvaag i Hemne, som har hatt Nav-kontor i snart ett år.

- Nav-reformen har gått veldig bra hos oss. Jeg tror at brukerne møter en helhetlig tjeneste på Nav, de får bedre tjenester og opplever en større verdighet. Interne utfordringer som ulik lønn og arbeidstid har vi løst elegant, forteller Aarvaag til Kommunal Rapport.

Oppskriften på suksess mener han er å arbeide fram felles forståelse av felles mål og finne en dyktig og inspirert leder.

Aarvaag slår fast at det er en særdeles krevende oppgave å skape et helhetlig tilbud til brukerne, når Nav-kontoret har to tariffavtaler, tre kulturer og tre sett virkemidler. Rådmannen må derfor støtte Nav-lederen, internt og eksternt.

- Vi kan velge mellom å bryte ham ned eller å skape forutsetningene for at han kan lykkes, sier han.

Gleder seg i Trondheim

Selv har rådmannen gitt Nav-lederen i Hemne rapporteringsplikt, budsjettansvar og personalansvar på linje med andre kommunale virksomhetsledere.

- En del rådmenn vil ikke gi fra seg styringen. Jeg føler at jeg ikke har gitt fra meg mer styring til Nav-lederen enn til bestyreren på sykehjemmet, sier Aarvaag.

Rådgiver Alf Rune Hasselø i Trondheim kommune gleder seg til byen i november får sitt første Nav-kontor. For egen regning har kommunen satt i gang et tiltaksprogram med 600 deltakere. 63 av dem vil gå over på kvalifiseringsprogrammet, så snart Nav-kontoret åpner.

- Det skal vi klare, om jeg så skal betale ut stønaden med sjekk. Dette feltet trenger en reform. Den er etterlengtet, sier Hasselø.

Powered by Labrador CMS