Nyheter

Opposisjonen misfornøyd med Nav-satsing

Opposisjonen frykter at rotet i Nav langt fra er over, selv om den nye arbeidsministeren, Hanne Bjurstrøm (Ap), lover å gjøre sitt beste overfor brukere og ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Høyres Per-Kristian Foss synes fredagens høring klart viste at hovedproblemet i Nav ligger i fordelingen av kompetanse og myndighet mellom de lokale Nav-kontorene ute i kommunene og de sentrale deler i Nav-systemet der beslutningene tas.

– Det er åpenbart at det er her det først og fremst svikter. Men på dette punktet var den nye arbeidsministeren skuffende uklar. Jeg vet godt at hun bare har hatt 15 dager i jobben, men hadde likevel ventet konkrete forslag til bedring. Isteden får vi høre at problemet skal utredes nærmere i seks måneder. Dette er en typisk akademisk tilnærmingsmåte, sier Foss til NTB

Rapport

Kontrollkomiteen på Stortinget holdt fredag en åtte timer lang høring på bakgrunn av en ytterst kritisk rapport fra oktober i fjor, der Riksrevisjonen nektet å godta Navs regnskap for 2008.

Foss sier det er grunn til å frykte at også 2009-merknadene blir alvorlig lesning, selv om forklaringene til de tidligere Ap-statsrådene Bjarne Håkon Hanssen og Dag Terje Andersen kan tyde på at det verste er over og at det så smått går i riktig retning.

Frps leder av kontroll- og konstitusjonskomiteen, Anders Anundsen, er overhodet ikke fornøyd med forklaringene som ble gitt om Nav-reformens første leveår. Han er sikker på at 2009-revisjonen blir like ille.

– Den nye statsråden hadde ikke ett klart svar. Og det å bruke seks måneder på noe som roper etter strakstiltak, er helt på jordet. Jeg etterlyser en statsråd i angrepsposisjon. Det eneste hun er klokkeklar på, er støtten til Nav-direktør Tor Saglie, sier Anundsen.

Forsonlig

KrFs Hans Olav Syversen er mer forsonlig innstilt, men mener også at førstelinjekontorene til Nav er systemets akilleshæl. Det er her årsaken til den store brukermisnøyen ligger.

– Arbeidsministeren har en nøktern tilnærming. Jeg tror det er riktig å bruke seks måneders på en ekstern utredning før hun tar noen skikkelige grep, sier han.

Bjurstrøm var siste statsråd ut i maratonhøringen, men hun ville verken gi garantier på Navs vegne, eller på noen måte tallfeste hva som vil være et rimelig resultat for 2010.

Hun la fram en firepunktsplan, der brukerne, forholdet mellom Nav og de besluttende organene i systemet, de ansattes arbeidssituasjon og behov for kompetanse og IKT-løsningen skal følges tett opp.

Venter bedring

Nav-sjef Tor Saglie varslet stor bedring i driften og at de interne kontrolltiltakene som er gjennomført, vil vise at avviket i 2009 ikke blir av samme omfang som i 2008.

Tidligere Ap-statsråd Bjarne Håkon Hanssen innrømmet i sin sekvens at politikerne var med på å skape urealistiske forventninger til Nav-reformen.

Han erkjente også at det ikke klart nok ble formidlet til offentligheten og brukerne at det nyopprettede direktoratet sto overfor en svært komplisert overgangsfase.

– Vi satte Nav under et sterkt politisk press som gjorde det vanskelig å levere fullt ut. Hele organisasjonen var inne i en omorganiseringsfase, samtidig som det skulle være god drift hele tiden. Det dannet seg en politisk forventning om raske resultater som gjorde arbeidet svært vanskelig for Nav og direktør Tor Saglie, sa Hanssen.

Historisk

Den tidligere arbeidsministeren betegnet opprettelsen av Nav i juli 2006 som den mest kompliserte fusjonsprosessen som noen gang er gjennomført i Norge. Til tross for storeinnkjøringsproblemer og en bølge av klager fra misfornøyde brukere, er Hanssen overbevist om at vedtaket var fornuftig.

– Historien vil vise at dette var en riktig reform. Men vi undervurderte vanskelighetene og klarte ikke å få dette fram for brukerne. Det har utvilsomt bidratt til frustrasjonen hos ansatte og brukere, sa Hanssen.

Tidligere arbeidsminister Dag Terje Andersen (Ap) mener at Nav-reformen gradvis fungerer bedre og at en lang og smertefull omstillingsperiode begynner å gi resultater. Andersen er i dag stortingspresident, mens Hanssen er rådgiver i lobbybransjen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS