Nyheter

Opposisjonen ber om Nav-ombud

Brukere av Nav bør få et eget ombud, foreslår opposisjonen på Stortinget. De rødgrønne partiene ser behov, men vil ikke pålegge regjeringen å utrede dette nå.

Publisert Sist oppdatert

Stortinget skal i dag, fredag, behandle regjeringens redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen, Nav. Her forsøker den å forklare Navs store problemer med å få utbetalt dagpenger og andre trygdeytelser til rett tid, dårlig tilgjengelighet og mangelfull oppfølging av sykmeldte og personer på rehabilitering og midlertidig uføretrygd.

I innstillingen fra arbeids- og sosialkomiteen fremmer opposisjonen forslag om et eget ombud for Nav. I denne «ekstraordinære og alvorlige situasjonen» er det nødvendig å etablere ordninger som bedre ivaretar brukernes interesser og rettssikkerhet. Disse blir ikke skikkelig ivaretatt med dagens system med klageadgang og Trygderetten, hevder Frp, Høyre og KrF. De ber regjeringen utrede Nav-ombud som en midlertidig ordning fram til reformprosessen er fullført og Nav-organisasjonen har gått seg til.

De rødgrønne partiene, som har flertall, ser også at det kan være behov for en ombudsordning for Nav-brukere. Men de viser til at regjeringen allerede er i gang med å vurdere ulike ordninger for å ivareta behovet for styring, kontroll og rettssikkerhet i Nav. De nøyer seg med å konstatere at spørsmålet om et ombud vil bli tatt opp i den forbindelse.

Frp, Høyre og KrF vil også gi brukere av Nav en lovfestet rett til å skifte saksbehandler, på samme måte som alle i dag kan skifte fastlege. De peker på at forholdet mellom bruker og saksbehandler i gitte situasjoner kan bli så anstrengt at det er vanskelig å få til et konstruktivt samarbeid. Men heller ikke på dette punktet får de følge av regjeringspartiene.

Et enstemmig storting bevilget i april 710 millioner kroner ekstra til den kriserammede Nav-etaten. Bakgrunnen var den tilspissede situasjonen som oppsto i vinter, da den allerede sterkt pressede og reformtrette etaten ikke klarte å ta hånd om det økende antall arbeidsledige. Det medførte at arbeidsløse enkelte steder måtte søke sosialhjelp i påvente av dagpengene de hadde krav på.

Opposisjonen synes ikke regjeringen gir en god nok forklaring på at arbeidsledige i Oslo og Hordaland har måttet vente i opptil to måneder på dagpenger, mens for eksempel Nav i Rogaland har klart å behandle de aller fleste saker innen fristen, tross like mange saker og lavere bemanning.

- Problemene kan like gjerne skyldes feilaktig og ineffektiv organisering, hevder opposisjonen i innstillingen fra arbeids- og sosialkomiteen.

Komiteens flertall slutter seg til regjeringens forslag for å få Nav-etaten på rett kjøl. Det betyr blant annet at oppgavefordelingen mellom forvaltningsenheter og lokale Nav-kontorer skal gjennomgås på nytt, og at den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger blir utsatt.

Powered by Labrador CMS