Nyheter

NAV-samarbeid på skinner

Samarbeidet mellom stat og kommune om å etablere NAV-kontorer går stort sett på skinner, mener både departement og KS.

Publisert Sist oppdatert

- Tempoet er høyt, og det er en krevende prosess både for stat og kommune. Selv om det er diskusjoner, er vårt inntrykk er at dette går seg til, sier statssekretær Laila Gustavsen (Ap) i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID).

Hun ser ingen grunn til å gripe inn for å få på plass dialogen mellom «likeverdige partnere», som Ål-rådmann Trond Kleppen etterlyste i Kommunal Rapport sist uke. Arbeids- og velferdsetaten (NAV) overkjører kommunene og glemmer brukerne, hevdet han.

- Vårt inntrykk er at prosessen er basert på et reelt partnerskap. Vi skal ikke lage motsetninger mellom stat og kommune. Begge parter ønsker gode, brukerrettede løsninger, sier Gustavsen.

Hensikten med pilotkontorer er nettopp å teste ut ulike løsninger og lære av dem, påpeker hun.

KS-direktør Bjørn Gudbjørgsrud er også stort sett fornøyd med NAV-prosessen.

- Hovedinntrykket er veldig bra, til tross for betydelige praktiske problemer knyttet til IT, telefoni og NAVs kundesentre.

Ifølge Gudbjørgsrud har kommunene stort rom for å påvirke NAV-løsningen lokalt. Men samarbeidet mellom stat og kommune er ikke like godt over alt. Hver måned er KS ute for å slukke lokale NAV-branner.

- Verken stat eller kommune kan regne med å få fullt gjennomslag for sitt syn. Det er resultatet for brukerne som må være avgjørende, sier han.

Powered by Labrador CMS