Nyheter

Mener internett kunne løst Navs problemer

IKT-Norge mener det er uforståelig at ikke arbeidsledige kan melde seg ledige på internett. Organisasjonen tror nettregistrering kunne løst mange av Navs ressursproblemer.

Publisert Sist oppdatert

- Det er merkelig at vi i 2009 ikke har et IT-system som gjør det mulig for arbeidsledige å melde seg ledig via internett, slik at saksbehandlingen kan foregå elektronisk, sier Per Morten Hoff, generalsekretær i IKT-Norge.

I Oslo fikk Navs saksbehandlere bare unna 30 prosent av dagpengesøknadene innen fristen på 21 dager i januar. Hordaland var nesten like dårlige med 31 prosent. Begge fylkene har dermed langt igjen til målet på 80 prosent behandlede saker innen tre uker etter at søknaden er levert.

IKT-Norge peker på at Nav har fått 300 millioner kroner fra krisepakken, men virker kun å rette oppmerksomheten på å øke antall ansatte, fremfor å satse på teknologi. Nav kan ikke regne med å motta en krisepakke hvert år og hva vil skje med Navs budsjetter for 2010 og 2011 dersom antallet ansatte bare vokser og vokser, spør Per Morten Hoff.

- En IT-løsning vil koste anslagsvis 10-20 millioner kroner, og en slik løsning vil ta unna de køene som nå hoper seg opp, sier Hoff.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS