Nyheter

Hjelper ikke å være død

Det hjelper ikke å ha vært død i åtte år. Karasjok kommune truer med tvangsinndrivelse av fakturaen for hjemmehjelp og 25 middager. Og kundeforholdet går ikke ut om du dør.

Publisert Sist oppdatert

Det er Finnmark Dagblad som bringer historien der Per Bergseth er kraftig provosert over regningene han har mottatt fra kommunen angående hjemmehjelp til hans avdøde onkel, som også het Per Bergseth.

Purringer

– De har sendt ut flere regninger og purringer på både middager og hjemmehjelp. I det siste brevet truer de med tvangsinndrivelse og trekk i lønn for å drive inn det utestående beløp, sier Per Bergseth til avisen.

Marie Nystad i Karasjoks pleie- og omsorgsavdeling mener først det kan være den andre Per Bergseth som skal ha fakturaen. Men han er 35 år og har aldri mottatt hjemmehjelptjenester. Dessuten er det personnummeret til avdøde Per Bergseth som står på fakturaen.

– Det kan fort skje at vi sender ut feil faktura. Om han har fått feil faktura må han varsle oss selv slik at vi får endret eller slettet fakturaen, sier Nystad.

– Men han har jo vært død i åtte år, spør Finnmark Dagblad.

– Vi sletter når folk varsler. Det er veldig greit. Vi har mange kunder vi sender faktura til, og det kan fort skje at vi sender ut feil faktura, svarer hun.

Fortsatt i systemet

– Står Per Bergseth fortsatt på kundelista til kommunen?

– Kundeforholdet går ikke ut om en person dør. Kundenummeret ligger fortsatt i systemet, sier Nystad som viser til kommunekassen.

Kommunekassen visste ikke at Per Bergseth døde for åtte år siden, og viser til at det er Pleie- og omsorgsavdelingen som legger inn krav i systemet.

– Vi bare printer ut og sender ut kravet uten å sjekke innholdet. Om personen ikke betaler, så sender vi ut purringer, sier økonomikonsulent Anne Marit Eira til Finnmark Dagblad.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS