Nyheter

Hard dom etter billettfiasko

Toppledelsen og prosjektledelsen i Oslo Sporveier visste ikke hva de drev med. Det er dommen Kommunerevisjonen i Oslo feller over arbeidet med å innføre elektronisk billettsystem.

Publisert Sist oppdatert

Kritikken framsettes i en foreløpig rapport, som nå skal behandles i Oslos kontrollutvalg, skriver Aftenposten i dag.

Alt i 1987 startet planleggingen av et elektronisk billettsystem for de kollektivreisende i Oslo-området som skulle stå klart tre år senere. Innføringen av Flexus-systemet ble av prosjektledelsen omtalt som “plankekjøring», men ble et mareritt. Fortsatt er billettsystem ikke tatt i bruk til annet enn testing. Formelt ble systemet godkjent i november 2005, selv om det var ubrukelig.

I tillegg til mange års forsinkelser, har systemet blitt dobbelt så dyrt som planlagt.

I revisjonsrapporten hevdes det at prosjektledelsen manglet kunnskaper om elektroniske billettsystemer, og at mye av kvalitetssikringsarbeidet derfor ble overlatt til leverandøren Thales i Frankrike.

Aftenposten har tidligere avslørt at Thales selv fikk formulere kravspesifikasjonene til systemet, som selskapet senere fikk kontrakt på. For å skaffe seg kunnskap på feltet, dro prosjektledelsen på studieturer verden rundt for over 1 millioner kroner i løpet av få år.

Toppledelsen i Sporveiene får i revisjonsrapporten hard kritikk for å ha unnlatt å gripe inn før prosjektet alt hadde sporet av. Styret ble heller ikke informert om forsinkelsene og kan dermed ha blitt hindret i å gripe inn, ifølge Kommunerevisjonen.

Kritikken rammer i første rekke tidligere sporveissjef Trond Bjørgan og tidligere prosjektdirektør Magne Glomnes. Glomnes sier til Aftenposten at han er enig i deler av kritikken, men at han er “glad og stolt over at et framtidsrettet prosjekt kan realiseres”.

Powered by Labrador CMS