Nyheter
Gir kommuner IT-stryk
Bare 2 prosent av landets 50 største kommuner og andre store offentlige virksomheter synes at økt bruk av data har gitt ansatte mye mer tid.
Det viser undersøkelsen «IT i praksis» som Den Norske Dataforening, Rambøll Management Consulting, SAS Institute og Avanade har gjennomført. I undersøkelsen er 500 virksomheter, både i offentlig og privat sektor, blitt spurt om ulike aspekter ved sin IT-strategi. 50 av landets største kommuner har deltatt på undersøkelsen.
Undersøkelsen viser at kommunene og andre store offentlige etater i stor grad har tatt i bruk data. 82 prosent av de spurte sier at de har forbedret eller etablert nye digitale tjenester det siste året. Samtidig svarer bare 2 prosent at de har i stor grad har fått frigitt medarbeiderressurser som følge av økt bruk av IT. Det tilsvarende tallet for de store private bedriftene som har deltatt i undersøkelsen er 17 prosent.
Tallene viser også følgende:
* 1 prosent av de spurte i det offentlige mener at økt bruk av IT i stor grad har ført til en større omstillingsevne. Tallet for private bedrifter er 10 prosent.
* 2 prosent av de offentlige virksomhetene mener at økt bruk av IT har ført til en større fleksibilitet i gjennomføringen av oppgaver.
* 3 prosent av de offentlige virksomhetene har nedbemannet i stor grad som følge av innføring av IT. Tallet for private er 8 prosent.
* 12 prosent av de offentlige virksomhetene mener at økt bruk av IT har ført til færre feil i saksbehandlingen.
* 69 prosent av de offentlige virksomhetene mener at økt bruk av data vil kunne føre til økt kvalitet for innbyggere og næringsliv.
* På ett punkt mener de offentlige virksomhetene at de har utnyttet data bedre enn de private virksomhetene. 13 prosent av de offentlige etatene som har deltatt i undersøkelsen sier at data i stor grad har bidratt til rekruttering av nye ansatte, mens det samme gjelder 10 prosent av de private virksomhetene.
– Skuffende
Markedsdirektør Edgar Valdmanis i Den Norske Dataforening er ikke imponert over de 50 kommunene og de andre store offentlige virksomhetene.
– Tallene er både dårlige og skuffende. Jeg synes at kommunene og andre offentlige virksomheter burde fått mye mer effektivitet ut av IT-verktøyene, sier Valdmanis til Kommunal Rapport.
– Hva tror du er årsaken til de dårlige tallene?
– De offentlige virksomhetene har for liten fokus på resultatoppnåelse og bunnlinja. Det å redusere staben som følge av ny data er ikke noe hyggelig, men ansatte kan også omplasseres. Det virker som om det offentlige ikke har samme resultatkultur som private bedrifter.
Valdmanis er ikke i tvil om at offentlige virksomheter som kommunene kan ha nytte av å bruke data.
– Det ligger for eksempel store innsparingsmuligheter i selvbetjeningssystemer. Å kunne levere byggesøknader, laste ned kart og søke om barnehageplass på Internett fører til at brukerne ikke er avhengig av kommunenes åpningstider. Det fører også til at ansatte kan jobbe mer rasjonelt ved at én kan svare på telefon mens andre ansatte kan stenge døra og konsentrere seg om saker som er kommet på data i fred og ro.
Teknologi løser ikke alt
Direktør for innovasjon og utvikling i KS Trude Andresen mener det er viktig å huske hvilke yrkesgrupper kommunene hovedsakelig består av når deres IT-resultat skal bedømmes.
– Det er i høy grad lærere,sykepleiere og helsefagarbeidere. Vi må ikke tro at vi kan undervise og pleie kun med hjelp av teknologi, sier Andresen.
– Er kommunene for lite opptatte av resultater?
– De fleste kommuner jobber hardt for å levere gode tjenester innenfor de ressurser de har fått tildelt. Resultatene når det gjelder IT kunne vært bedre. Kommunenes oppgaver handler mye om mennesker, og det innebærer arbeidsprosesser som ikke kan endres radikalt.