Nyheter

Få tjenester på nett

Bare 13 prosent av innbyggernes kontakt med kommunen skjer via Internett. Kommunene kunne spart store beløp ved å styrke sine elektroniske tjenester.

Det viser en undersøkelse analysebyrået Zapera har gjort for tidsskriftet Mandag morgen. Tilbakemeldingene fra kommunene viser at telefonen fortsatt er det suverent viktigste redskapet for kommunikasjon mellom innbyggerne og kommunen.

Samtidig avslører undersøkelsen store svakheter i flere av de tjenestene som er tilgjengelige på nettet. Mange kommuner har blant annet lagt ut skjemaer på nett, uten effektive muligheter for å sende inn utfylte skjemaer elektronisk. Innbyggeren må dermed skrive ut skjemaet, fylle det ut for hånd og sende det i posten til kommunen.

Mangler kompetanse

Ifølge analysen kunne kommunene spart millioner på å styrke de elektroniske tjenestene. Ifølge Mandag morgen viser analyser at hele 90 prosent av arbeidet med enkelte oppgaver kunne vært fjernet på denne måten. Potensialet er størst innenfor pleie- og omsorgssektoren, men også automatisering av administrative tjenester kan gi betydelige innsparinger, mener ekspertene.

Professor Arne Krokan ved NTNU mener lederne i kommunene må øke sin kompetanse om de mulighetene nettet gir for kommunikasjon med innbyggerne. Krokan har de siste årene kurset kommuneansatte i hvordan de kan oppnå effekter ved bruk av Internett.

- Dette er et kjempelangt lerret å bleke. Mange av våre kursdeltakere sier det er ordførere og rådmenn som burde vært på disse kursene, sier Krokan til Mandag morgen.

Likevel viser undersøkelsen at flertallet av kommunene mangler en plan for å styrke sin IT-kompetanse.

Underdirektør Svein Erik Wilthil i KS er overrasket over at ikke flere benytter de kommunale nettstedene aktivt i dialogen med kommunen. Han viser til at de fleste kommunene nå har tilrettelagt for byggesøknader og søknad om barnehageplass på nettet.

Skrevet av: Erlend Skevik

Powered by Labrador CMS