Nyheter
Én dør, to telefoner til Nav i Oslo
Bak felles dør på Nav-kontorene i Oslo samarbeider kommunalt og statlig ansatte om brukerne i felles mottak. Men de kan ikke sette over telefoner til hverandre.
For selv om de sitter side ved side og hjelper hverandre, kan de ikke nås på samme telefonnummer.
Kommunal Rapport ville finne ut hvordan det gikk med den kommunale sosialtjenesten i Nav, og var spesielt opptatt av å sjekke forholdene i Oslo, der sakene har hopet seg opp på statlig side.
Jeg slo opp på gule sider og begynte å ringe til de Nav-kontorene i hovedstaden som har felles mottak for trygd, arbeid og sosialhjelp. Siden de har både statlig og kommunal leder, ba jeg om å få snakke med den kommunale lederen. Men det var ikke lett.
- Da må du ringe Oslo kommune, på 02 180, var svaret.
- Men dere holder til samme sted og har felles publikumsmottak?
- Ja. Men for dem som ringer, er det to forskjellige numre. Vi har ikke mulighet til å sette over.
Ukjent Nav-leder
Av erfaring vet jeg at det kan ta sin tid å få tak i rett person via 02 180. Derfor ba jeg om å om å få vite hvem jeg skulle spørre etter og om de kunne sjekke om vedkommende var til stede.
- Godt spørsmål. Jeg kan ikke navnet. Jeg sitter på den statlige siden og har ikke oversikt over de kommunale, var svaret. Tilsvarende svar fikk jeg flere steder.
Heller ikke Oslo kommunes sentralbord har full oversikt. Personen jeg traff i forrige uke nektet for at bydel Østensjø har fått Nav-kontor og kommunal Nav-leder. Men Nav Østensjø har eksistert i to måneder, med Kjetil Ødegaard som kommunale leder.
- Det er klart at to telefonsystemer skaper problemer for oss. Jeg håper det blir ett snart, sier han.
Ved Nav Grorud gikk det litt bedre, selv om jeg også her får beskjed om at de ikke kan sette over. Men her fikk jeg uoppfordret både navn, direktenummer og mobilnummer til den kommunale Nav-lederen, Hanne Jacobsen.
- Vi oppgir alltid navn og telefonnumrene til saksbehandler. Vi tilbyr oss også å ta imot beskjed eller undersøke saken for dem, forsikrer hun overfor Kommunal Rapport.
- Selv om vi ikke har felles ITK-systemer, så er vi ett Nav-kontor og løser problemene sammen, understreker den kommunale lederen, og får støtte fra fungerende enhetsleder på statlig side, Lene Lied.
Nav Grorud har kommet lenger enn de fleste Nav-kontorer i Oslo når det gjelder teknisk integrering. Det er nemlig pilotkontor i et IKT-prosjekt Nav Oslo har satt i gang. Målet er å synkronisere e-post- og telefonsystemene ved alle Nav-kontorer i Oslo.
Ved Nav Grorud kan alle ansatte derfor nås via både statlig og kommunalt e-postsystem og de kan legge inn møter i felles elektronisk kalender. Etter at Kommunal Rapport tok opp saken, viste det seg at det faktisk også er teknisk mulig å sette over telefoner mellom stat og kommune her.
- Vi jobber for å implementere dette i våre rutiner nå, sier Lied.
Oslos telefonsystem
Ødegaard ved Nav Østensjø håper det snart blir mulig å koble sammen IKT-systemene også ved hans kontor. Men selv om stats- og kommuneansatte både har hver sine IKT-systemer og hver sine sjefer, så fungerer samarbeidet utmerket, mener han.
- Den statlige lederen og jeg deler kontor. Ellers sitter det stats- og kommuneansatte på annethvert kontor bortover. Vi har felles publikumsmottak og kan ta en del saker for hverandre, forteller Ødegaard.
I løpet av året skal det bli mulig å nå ansatte ved Nav-kontorene i Oslo fra både statlig og kommunalt nummer, ifølge fylkesleder i Nav Oslo, Torild Lien Utvik.
- Da vil alle også få tilgang til lister med navn og telefonnumre til alle ansatte, noe som vil bedre servicen til brukerne, sier hun.
At ikke Nav-kontorene alt fra starten fikk felles IKT-system, forklarer Utvik slik:
- Nav etablerte et IKT-system før etablering av Nav-kontorer. Men Oslo kommune haddenettopp investert i et nytt telefonsystem, og ønsket å beholde sine ansatte koblet til dette. De to systemene lot seg ikke uten videre koble sammen.