Nyheter

Bryter seks av ti tidsfrister

Nav klarer ikke å holde egne tidsfrister. 17.000 saker ligger nå på overtid.

Publisert Sist oppdatert

Dagsavisen skriver i dag, fredag, at sakene hoper seg opp i Nav. En oversikt viser at etaten bryter sine egne tidsfrister i seks av ti tilfeller. Aller verst er det for de som skal ha barnebidrag eller uføreytelser. I barnebidragssaker er saksbehandlingstida over dobbelt så lang som de planlagte to månedene, mens uføreytelser bruker Nav nærmere et halvt år på å behandle, mens tidsfristen er satt til fire måneder.

Ifølge avisa øker til og med saksbehandlingstida innen flere felter.

Nav tilbakeviser påstandene, og viser til at den samlede saksbehandlingstida for alle saker går ned.

- Det siste året har antall saker som ligger til behandling i NAV – fra den kommer inn til det gjøres et vedtak – gått ned med 30 000, skriver etaten i en pressemelding på egne nettsider.

Assisterende direktør i Nav, Yngvar Åsholt, mener utbetalingene kan bli langt raskere, bare Nav får bedre datasystemer.

– Men dette ligger naturligvis noen år fram i tid, sier han til avisen.

Helge Hjort er tidligere helse- og sosialombud i Oslo kommune og nå trygdeadvokat. Han er oppgitt.

– Mitt inntrykk er at det er blitt veldig mye verre etter at Nav-reformen ble gjennomført. Tidsbruken har røket i været, og det er blitt veldig mye verre å finne rundt i den mastodonten som heter Nav, sier han til Dagsavisen.

Nav tilbakeviser også dette.

- Saksbehandlingstidene i NAV ligger på samme nivå som i 2006, da NAV-reformen startet. Det har vært en tydelig bedring siste året. På flere områder ligger vi også svært tett opptil normtidene. På dagpengeområdet, som ikke nevnes i artikkelen, leverte vi i juli godt innenfor fristene. Vi underslår ikke at enkelte av ulike årsaker venter for lenge. Men også i fremtiden vil enkelte sakstyper ha lang saksbehandlingstid, sier kommunikasjonsdirektør Martin Apenes i Nav.

Saken er oppdatert etter første gangs publisering.

Powered by Labrador CMS