Nyheter

Ap mest sosiale på nettet

Arbeiderpartiet er best av partiene til å bruke sosiale medier, mener flere eksperter.

Publisert Sist oppdatert

- Vi oppmuntrer våre politikere sentralt og lokalt til å bruke sosiale medier, og legger til rette for det, sier informasjonssjef Sindre Fossum Beyer.

Han regnes som strategen bak Aps satsing på sosiale medier.

Partiets nettsider har fått både Farmandprisen og vunnet Mandag Morgens partivurdering. Det skyldes særlig sidenes interaktive profil og bruken av sosiale medier.

Venn med Jens

- Vår strategi er å få mange politikere og lag til å være til stede på de ulike plattformene. Det er viktig at vi som ledende parti forstår og bruker disse mulighetene. Det foregår mye samfunnsdebatt i nettsamfunnene, sier Fossum Beyer.

Ap-politikere, og partiet, er aktive på Facebook, YouTube, Flickr, Twitter og blogger. Jens Stoltenberg etablerte sin Facebook-side i fjor høst, og både han og nestleder Helga Pedersen følges av flere tusen på Twitter.

150 «rød-twitrere» i Ap er registrert på partiets nettider. Blant disse er flere lokalpolitikere og ordførere. Over 50 Ap-politikere har egne blogger. Nå er et eget nettsamfunn under oppbygging.

- «Mitt Arbeiderparti» vil bli plattformen for vår satsing på sosiale medier. Her gjør vi som i Obamas presidentkampanje: Bruker nettet til å senke terskelen for å delta politisk, sier Fossum Beyer.

«Mitt Arbeiderparti» er et område på nettsamfunnet Origo og skal være et møtested for partimedlemmer og andre interesserte. Her kan man drive partiarbeid på lokal- og fylkeslagenes sider, enkeltpolitikere har egne sider og politiske temaer diskuteres.

Ennå nytt

Politikere i sosiale medier er blitt kritisert for mye uinteressant enveiskommunikasjon.

- Hvordan politikerne bruker disse mediene, er fritt opp til dem selv. Noen velger å være personlige, andre er bare politiske.

- Oppfordrer dere til dialog?

- Ja, det er viktig å bruke disse mulighetene til dialog. Hvis du har noen hundre «venner», er det en unik mulighet til å få innspill. Men disse mediene er fortsatt nye, og det tar tid å lære å bruke dem, påpeker Beyer.

Den aktive twitreren Bård Vegar Solhjell, SVs kunnskapsminister, skriver på sin blogg at han tror valget i høst er det siste hvor TV er viktigere enn Internett.

Fossum Beyer tror mer på en sammensmelting av medier.

- Jeg tror TV i stadig større grad vil bli interaktivt og virke sammen med nettet og sosiale medier. Vi så det i den amerikanske valgkampen at CNN hadde sendinger knyttet til seerdeltakelse på Facebook.

Powered by Labrador CMS