– Det trengs lovendringer, kompetanseløft og penger, mener barneombud Anne Lindboe. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
– Det trengs lovendringer, kompetanseløft og penger, mener barneombud Anne Lindboe. Arkivfoto: Magnus Knutsen BjørkeMagnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Barneombudet bekymret for spesialundervisningen

Barn i norske skoler får ikke spesialundervisningen de har krav på, ifølge en ny rapport fra Barneombudet. Kunnskapsministeren lover å følge opp. 

– Vår rapport avdekker store brudd på barns rett til undervisning. Mye av denne undervisningen er så dårlig at vi er bekymret for hvordan barna vil klare seg, sier barneombud Anne Lindboe.

Lindboe overleverte mandag rapporten “Uten mål og mening” til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulike behov

I rapporten heter det at skoler plasserer elever med svært ulike behov i samme grupper. Dermed klarer ikke lærere å tilrettelegge for alle, og barna får heller ikke den spesialundervisningen de trenger, ifølge Barneombudet.

I tillegg opplever foreldre ifølge rapporten at medhold i en klagesak ikke nødvendigvis fører til noen praktiske endringer for elevene.

– Selv i de sakene der foreldre og elever får medhold i at deres rettigheter er brutt, finnes ingen virkemidler som garanterer retten og sørger for at eleven får det tilbudet eleven har krav på, sier Lindboe.

For dårlig og for sent

Denne problemstillingen kjenner kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) igjen fra mobbesaker der elever kan ha fått medhold i sine klager uten at det skjer noe.

– I mobbesaker har vi nå sagt at Fylkesmannen kan ilegge tvangsmulkt hvis dette skjer. Vi ser en del tilfeller av at det ikke skjer noe etter at foreldre og elever har fått medhold. Men dette er ikke det største problemet med spesialundervisningen, sier Røe Isaksen til NTB.

Ifølge kunnskapsministeren er det tre hovedproblemer med spesialundervisningen i norsk skole. Den kommer for sent. Spesialundervisningen er for dårlig. Noen steder får for mange elever spesialundervisning, mens det er for få som får det andre steder.

Han sier seg i stor grad enig i Barneombudets beskrivelse av spesialundervisningen. Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal se både på innretning og bruk av spesialundervisning i skolen, og varsler en egen stortingsmelding om spesialundervisning.

– Denne prosessen startet før vi fikk rapporten fra barneombudet. Vårt utgangspunkt er at det er store problemer med spesialundervisningen, sier Røe Isaksen.

– Lokale forskjeller

Enkelte elever med spesialundervisning forteller i rapporten om mobbing og krenkelser fra lærere og medelever. Det heter også at elever som får spesialundervisning, får opplæring av ufaglærte eller lærere uten kompetanse i faget de underviser i.

Ifølge rapporten er det også store lokale forskjeller i kompetansen til Pedagogisk-psykologisk tjeneste, som skal hjelpe skolen med å legge opplæringen til rette for elever med særlige behov.

– Det trengs lovendringer, kompetanseløft og penger, mener Lindboe.

Rundt 49.000 barn

– Vi er bekymret for det vi har sett av brudd på FNs barnekonvensjon og opplæringsloven gjennom dette prosjektet, heter det i rapporten.

Rapporten baserer seg på intervjuer med elever og foreldre, gjennomgang av klagesaker, samtaler med organisasjoner og gjennomgang av forskning på feltet.

Om lag 49.000 barn har i dag spesialundervisning i norsk skole.

(©NTB)

 

(Artikkelen er oppdatert. Red)