Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skal ha kommet til enighet med Venstre og KrF om Nasjonal transportplan, skriver BT. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixCornelius Poppe / NTB scanpix

BT: Enighet om Nasjonal transportplan

Regjeringen er enig med KrF og Venstre om fordelingen av transportmilliardene i Nasjonal transportplan, skriver Bergens Tidende.

Etter det  Bergens Tidende kjenner til, er regjeringspartiene blitt enige med KrF og Venstre om hvilke prioriteringer som skal gjøres i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029. NTP legger grunnlaget for Norges transportpolitikk og avgjør hvilke prosjekter som prioriteres eller ikke.

Stortingsgruppene til de fire samarbeidspartiene er hasteinnkalt til ekstraordinære gruppemøter mandag formiddag, hvor NTP skal diskuteres.

Etter det NTB erfarer skal partene være i sluttspurten av forhandlingene, men en avtale skal ikke være helt i boks. Det er uklart når en eventuell enighet vil bli presentert.

Kan endre detaljer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere varslet at NTP vil bli lagt fram før påske. Departementet vil ikke kommentere opplysningene overfor NTB mandag ettermiddag.

Ifølge BT vil en eventuell avtale mest trolig bli lagt fram av Solvik-Olsen, sammen med Venstres Abid Raja, KrFs Hans Fredrik Grøvan og Høyres Nikolai Astrup.

De store linjene skal være avtalt mellom samarbeidspartiene, men mindre endringer kan fremdeles forekomme dersom stortingsgruppene krever det, skriver avisen.

Mange ønsker

Grunnlagsdokumentet for ny NTP var på høring fra 29. februar til 1. juli i fjor.Fylkeskommuner, interessegrupper, næringsliv og andre ble invitert til å komme med innspill og ønsker under arbeidet med ny NTP. I tillegg ble “folk flest” oppfordret til å sende inn ønsker og andre innspill på Facebook. Rundt 370 innspill og ønskerfra hele landet blitt spilt inn til Samferdselsdepartementet i den formelle høringsrunden.

Det er knyttet spenning til hvilken ramme for pengebruk regjeringen vil legge seg på. I fagetatenes forslag til NTP i fjor ble det lagt fram alternativer som spente fra 574 milliarder kroner til 932 milliarder kroner. En høyest mulig ramme gir størst mulighet til å få flest mulig lokale prosjekter gjennom.

Nasjonal transportplan er en plan som gjelder i tolv år for transport i Norge. Planen revideres hvert fjerde år.

(©NTB)

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.