Nyheter

Skal lokkes til Toten

30 timer på Toten skal gi trangbodde Oslofolk lyst til å flytte på landet.

100 personer. Felles buss fra Rådhusplassen i Oslo. Skibladner, overnatting på bondegård og ordføreren som vert. Det høres kanskje ut som en ny, norsk realityserie, men er kommunal virkelighet. For nå skal Østre Toten lokke til seg byfolk.

- Du kan være urban osloborger og bo på Toten. Vi vil blande traust totning med nye impulser fra Oslo, sier ordfører Hans Seierstad (Sp).

Ei helg i juni inviterer han derfor 100 personer på visning i Østre Toten, gjennom en annonsekampanje i større aviser på Østlandet. På 30 timer skal kommunen vise seg fra sin beste side, med tur på Mjøsa, sommershow på Kapp og overnatting på bondegård med full pensjon.

“Pluss 30”

På fire år har Østre Toten mistet 250 innbyggere. Kommunen har mange eldre, og Seierstad ser behov for å få flere yngre til å bosette seg i kommunen. Både det offentlige og det private har behov for arbeidskraft. Og med kampanjen ønsker ordføreren også sette Toten på kartet.

- Det er like langt til Gardermoen fra Toten som til Gardermoen fra Asker, Oslo er halvannen time unna og hele Gjøvikregionen er totningenes arbeidsmarked, forklarer ordfører Seierstad.

Tomter er det også nok av, og Seierstad lover barnehage til alle som vil ha plass. For det er ikke tvil om at det er barnefamilier Østre Toten aller helst vi ha. Målgruppa for kampanjen er folk i gruppen Seierstad beskriver som “pluss 30”

For ordføreren er det viktig at de som henvender seg, ikke bare ønsker seg en tur til Toten, men ser muligheten til å gjøre noe annerledes med livet, pakke kofferten og flytte ut av byen. Derfor må alle som søker om å være med, skrive en begrunnelse.

Det totale budsjettet for opplegget er på 300.000 kroner, og det er et spleiselag mellom Østre Toten kommune og Totens Sparebank.

- Vi har alltid vært beskjedne når det gjelder penger til markedsføringstiltak. Nå må vi bli flinkere til å skryte av oss selv, sier Seierstad.

Må være ærlige

Per Tøien, seniorrådgiver i Dinamo PR, tror totningene har en god idé.

- Det er viktig å få folk i tale, og få folk på besøk. Hvis man aldri har vært på Toten, vet man heller ikke hvor flott det er der, sier Tøien.

Han påpeker at kommuner som ønsker å markedsføre seg, må vite hvem de snakker til, og hva de ønsker å oppnå. Og det de forteller må være sant.

- Kommunene må være ærlige. Jeg tror veldig på det, sier Tøien.

I tillegg må grunnleggende behov dekkes, som barnehageplass, arbeid, gode skoler og trygge oppvekstvilkår.

- Folk flytter ikke til Vestlandet bare fordi det er fin natur der, sier Tøien.

Han trekker også fram at det er nyttig først å skape fellesskap internt i kommunen, for å finne ut hva man ønsker å gå ut med.

- Det nytter ikke bare med vedtak i kommunestyret, det må også være forankret i lokalbefolkningen, sier han.

Powered by Labrador CMS