Nyheter
Sender barna over skinnegangen
STAVANGER: Jernbaneverket og Stavanger kommune vil sende småbarn over dobbel skinnegang med 200 togpasseringer i døgnet.
De nærmeste naboene til Mariero stasjon mellom Sandnes og Stavanger er desperate i forkant av utbyggingen av nytt dobbeltspor på jernbanelinjen. Planen er å flytte holdeplassen og anlegge turvei langs skinnene, slik at togpassasjerene vil unngå en lengre omvei til stasjonen ved å krysse direkte over skinnegangene. Naboene mener flyttingen er en skandale som før eller siden vil føre til dødsfall fordi en mengde barn leker i området.
- Det er lagt til grunn at ekspresstogene fra Oslo og Kristiansand skal drønne gjennom et leke- og friområde i 130 kilometer i timen, sier Fritz Fjellaker, nærmeste nabo til den planlagte holdeplassen.
Av de opp mot 200 togene som kommer til å passere Mariero hvert døgn, er det bare lokaltogene over Jæren som stanser. Fjellaker anser det som opplagt at barna kommer til å krysse sporene.
- Barn krysser spor, det vet alle som har bodd i nærheten av jernbanen, sier Fjellaker.
Staten betaler
Dobbeltsporet i Rogaland er et prestisjeprosjekt som kommune- og fylkespolitikerne har flagget i en rekke valgkamper. I 2006 kom pengene i statsbudsjettet, og lokalbefolkningen på Mariero mener at all protest mot reguleringen av ny trasé er feiet til side for å starte byggingen raskest mulig. Før reguleringsplanen ble endelig vedtatt i november har beboerne vært nektet innsyn i prosjektplanene fordi prosjekteringen har foregått parallelt med reguleringsarbeidet.
Grunnen til at Jernbaneverket flytter holdeplassen, er nye krav til kurvatur. Dette betyr at jernbanelinjen må være rimelig rett for å minske avstanden mellom tog og perrong. Under utredningen av trasé ble naboene og grunneierne ikke rådspurt, og nå mener de at reguleringsplanen er lite opplyst og derfor må oppheves.
Trosset protester
Den nye reguleringsplanen ble vedtatt på det aller siste møtet i det forrige kommunalstyret for byutvikling. Avgjørelsen ble tatt etter at politikerne hadde vært på befaring med buss i seks forskjellige saker i løpet av to timer - umiddelbart før gruppen skulle i julebord. Vedtaket skjedde uten merknader, heller ikke fra kommunestyret i neste omgang, til tross for at naboene var til stede og protesterte.
- Det sikkerhetsmessige ved å flytte holdeplassen til et tett befolket boligområde er ikke skikkelig behandlet i planprosessen, og grunneierne reagerer kraftig på at det ikke er laget noen risiko- og sårbarhetsanalyse, sier advokat Toralf Haver i Stavanger, som representerer beboerne og har sendt klage til kommunen.
- Veldig lydhøre
Greta Bryne (Ap), tidligere leder i kommunalstyret for byutvikling, mener beboerne ved den nye stasjonen er blitt hørt.
- Generelt har vi vært veldig lydhøre overfor beboernes merknader, men Jernbaneverkets argumenter var så gode at vi sa ja til reguleringsforslaget, sier hun.
Saksbehandler Wenche Østensen Clarke i byplanavdelingen i Stavanger kommune mener også at Jernbaneverkets planer er blitt nøye overveid med henblikk på beboernes synspunkter.
- Selv om det ikke er gjort risiko- og sårbarhetsanalyse, foreligger det konsekvensutredning i forbindelse med tidligere kommunedelplan for dobbeltspor, sier Clarke til Kommunal Rapport.
- Har dere i den nye planen tatt hensyn til at barn skal leke like ved skinnene?
- Porten til perrongen vil komme noe nærmere beboerne enn i dag, slik at faren for at noen kan ta seg inn, blir større. Alternativet vi har valgt, er uansett det som gir minst ulemper, opplyser Clarke.
Hun legger til at dagens stasjonsområde også er tilgjengelig for barn via en port. Clarke hevder at byplanavdelingen har vært svært objektiv og ikke har oversett eller behandlet beboerne dårlig.
Fritz Fjellaker i Strandflåtveien er uenig.
- Vi føler atpolitikerne ikke har tatt noen beslutning, men ofret lokalbefolkningen for å gi byråkratene frie hender, sier Fjellaker.