Nyheter
Rød bompengemotstander
Jørn Magdahl (57) er tidligere leder av RV, mangeårig lokalpolitiker og ordførerkandidat for felleslista til SV og RV på Nøtterøy. Bomring og vei er hett valgkamptema i regionen, for andre kommunevalg på rad.
- Ved forrige valg gikk dere mot bomring rundt Tønsberg og Nøtterøy, akkurat som Frp. Var ikke det litt klamt for RV?
- Det kunne det blitt, men med godt politisk håndverk klarte vi å kommunisere forskjellen på vårt og Frps standpunkt. Det er diametralt ulik.
- Og hva er forskjellen?
- Frp vil jo ha fri fart og bedre forhold for bilistene. Vi sier nei på grunn av miljøet. Bomringen finansierer en vei vi ikke trenger. For det andre, økonomi: Veiløsningen var altfor dyr, og for det tredje, demokrati: Politikerne hørte ikke på folket, som ikke ville ha bomring.
- Men Frp fikk ordføreren?
- Ja, Frp vant forrige valg på bompengesaken, men kommer til å tape på samme sak denne gangen. Ordførerklubba går trolig tilbake til Høyre, men jeg ligger rett bak Frp-ordføreren i oppslutning. Bomringen blir stående til 2015, og Frp-ordførerne har ikke gjort nok verken her og i Tønsberg for å stoppe den.
- Men Frp-ordførerens popularitet øker i Tønsberg, selv om det er samme bomring vi snakker om?
- I Tønsberg har de kanskje hatt større nytte av veien enn vi har hatt på Nøtterøy. Her er det mange som føler seg lurt.
- Nei-til-bomring-partiene vant valget i hele regionen i 2003, men likevel har dere bomring. Hvorfor?
- Noen lokalpolitikere hadde fått saken igjennom på Stortinget i forkant av valget. Men det blir ingen fase to.
- Fase to av veiprosjektet var oppe til folkeavstemning i 2005. Det fikk ikke tilslutning.
- Nei, det ble grundig nedstemt. Men sterke krefter vil ha omkamp. Tønsbergs Blad driver blant annet og fremmer denne saken i valgkampen. De store partiene vil også gjerne ha en fase to.
- Men dere har altså bommen som skal finansiere første del av Tønsbergpakka. Og nå vil du ha rushtidsavgift?
- Ja, når bommen først står der, er det en fornuftig løsning på et lokalt trafikalt problem. Det er vanskelig å forklare i en valgkamp at vi ikke vil legge enda en avgift på toppen av bompengene. Men vi vil bare omdisponere bompengeavgiften, slik at det blir dyrere i rushtiden og billigere ellers. Forhåpentligvis kan det utløse statlig tilskudd til buss.
- Hva er RVs prinsipielle standpunkt til bompengefinansierte veier?
- Vi tenker først og fremst på miljøet og vil ha en mye større satsing på kollektivtrafikk. Bompenger bør finansiere kollektivtilbud. Min appell til regjeringen, er at de må satse mye mer på kollektivtilbud. Klarer de ikke det, kommer det et kjempekrav om vei innen kort tid.