JCDecaux eier en rekke reklameinstallasjoner på Aker Brygge som strider med dagens reklameregler for kommunen. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.

Regelstridig reklame kan stå til evig tid

Reklame på Aker Brygge strider med kommunens retningslinjer. Prinsippet om tilbakevirkende kraft gjør at reklamen kan stå for alltid, mener kommunen.

«Skilt- og reklameplanen har ikke tilbakevirkende kraft»

I 2000 fikk reklameselskapet JCDecaux tillatelse til å sette opp en rekke reklameinstallasjoner i området rundt Aker Brygge i Oslo. Reklamen inngår i selskapets reklamenettverk hvor annonsører kan kjøpe seg plass. Reklameselskapet selger annonser på både såkalte reklameboards, reklametårn og sine gigantiske «city boards».

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.