Nyheter

Paddehatter

Lokalpolitikerne tar støyten og gjør seg upopulære ved å gå inn for bompenger. For Stortinget vedtar ikke en bompengefinansiert vei uten et såkalt lokalt initiativ. Pengene fra bomstasjonene går til å bygge statlig eide veier. Men staten er jo så rik, hvorfor kan den ikke finansiere veien selv?

Publisert Sist oppdatert

INTRO: Paradoksene og spørsmålene rundt bomfinansierte veier er mange, og det er alltid en bombe å slenge inn et bompengeforslag i en valgkamp. Vi ser at også i denne valgkampen vil noen politikere gå på en smell på grunn av bompengespørsmålet, mens andre vil samle kryss på stemmeseddelen.

Ordfører Erling Bøhle i Melhus vil 10. september få merke om hans bompengeutspill får konsekvenser. Kanskje lider han samme skjebne som posisjonspolitikerne i Tønsberg og Nøtterøy gjorde ved siste valg?

Vi får stadig flere bompengeselskaper og bomstasjoner. De spretter opp som paddehatter og gjør det vanskelig å legge ut på langtur uten rikelig med 20-kroninger lett tilgjengelig. Noen synes det er bare rett og rimelig at bilistene som slipper ut klimagasser og trafikkforslummer store områder, betaler for seg. Bilister flest synes de betaler nok gjennom skatter og avgifter. Bompenger er ikke populært, men vi er, som statssekretær Steinulf Tungesvik sier, villige til å bite i det sure eplet for å få bedre vei så raskt som mulig.

Når først bommen står der, og folk har vent seg til å betale, er det fristende å finansiere flere prosjekter med bompenger. I Bergen skal bilistene betale for en bybane, slik at de slipper å kjøre så mye bil. Loven åpner for det, uten at motstanderne av bompenger blir mildere stemt av den grunn.

Én ting er sikkert: Den som mangler vei, mangler aldri noe å diskutere.

Powered by Labrador CMS