Nyheter

Merker ingen bedring i tilbudet

Bare 10 prosent av befolkningen opplever at det kommunale tjenestetilbudet er styrket under den rød-grønne regjeringen. Like mange mener tilbudet er blitt dårligere.

Det er det oppsiktsvekkende resultatet av en meningsmåling TNS Gallup har gjort for Kommunal Rapport. Til tross for at kommunesektoren er tilført over 20 milliarder kroner ekstra de siste tre årene, merker det store flertallet av velgerne lite til satsingen. På spørsmål om hvordan de vurderer tjenestene i kommunen, svarer nærmere 80 prosent at tilbudet er uendret eller dårligere enn for ett år siden.

Skaper forventninger

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at kommunene har brukt de ekstra ressursene på å styrke tilbudet til befolkningen innenfor de fleste sektorer. Likevel viser målingen at det har vært liten utvikling i folks oppfatning at det kommunale tilbudet det siste året.

Tvert imot er tallene i denne målingen nesten identiske med resultatet av en tilsvarende måling Kommunal Rapport presenterte i mars i fjor. Også da lå tallet på dem som mener tilbudet er styrket på rundt 10 prosent. Den gang sa daværende kommunalminister Åslaug Haga at hun forventet langt mer positive tall nærmere stortingsvalget i 2009.

Høyres nestleder Erling Lae er ikke overrasket over resultatet av målingen. Byrådslederen i Oslo mener tallene viser at regjeringen har skapt forventninger blant velgerne som er umulige for lokalpolitikerne å følge opp.

- Når statsministeren lover at eldreomsorgen skal skinne, så skaper han problemer for oss. Det er et demokratisk problem at regjeringen skaper forventninger på vegne av lokalpolitikerne, uten å sette oss i stand til å følge opp, sier Lae.

Fortsatt satsing

Flere talsmenn for de rød-grønne partiene har tidligere understreket at styrkingen av kommuneøkonomien blir en sentral del av det politiske regnskapet regjeringen skal føre sin valgkamp på. Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) legger ikke skjul på at det er en utfordring for regjeringen at mange ikke merker noe til bedringen i tilbudet.

- Vi må virkelig drøfte nøye hvordan vi skal få dette fram til velgerne før valget, sier Kleppa til Kommunal Rapport.

Hun mener tallenes tale er klar, og viser til at regjeringens kommunesatsing blant annet har ført til 24.000 flere ansatte i kommunene og tilnærmet full barnehagedekning.

- Vi må bli mye flinkere til å vise hva dette betyr for hverdagen ute i kommunene. Samtidig må vi være tydelige på at satsingen skal fortsette, og at tjenestene skal bygges videre ut, sier Kleppa.

- Patetisk kritikk

Kommunalministeren er likevel ikke overrasket over tilbakemeldingen fra velgerne. Hun påpeker at mange av de spurte i liten grad benytter kommunale velferdstjenester.

- Jeg er helt sikker på at alle de som har fått en barnehageplass, eller et bedre tilbud til sin gamle mor, har lagt merke til at regjeringen har satset på kommunene, sier Kleppa.

Kritikken fra Erling Lae tar kommunalministeren med stor ro.

- Kritikken fra Høyre er patetisk. Alle som er i nærheten av et kommunalt tilbud ser at det er en helt annen satsing på fellesskapet under denne regjeringen.

Store forskjeller

Målingen viser at både partivalg, alder og bosted påvirker velgernes oppfatning av det kommunale tilbudet. Velgerne til KrF og Frp er klart mest misfornøyd med utviklingen. Blant dem som stemte KrF ved stortingsvalget i 2005 mener hele 24 prosent at det kommunale tjenestetilbudet er blitt dårligere det siste året. Heller ikke regjeringspartienes egne velgere er imponert over den rød-grønne innsatsen for å styrke de kommunale tjenestene. Bare rundt 11 prosent av disse velgerne mener tilbudet er blitt bedre.

Ser vi på de ulike aldersgruppene, er det de eldste velgerne som ser de klareste manglene ved det kommunale tilbudet. Blant velgerne over 60 år mener over 13 prosent at tilbudet er blitt dårligere.Det er også klare geografiske forskjeller. I Trøndelag og Nord-Norge mener over 15 prosent at tilbudet er blitt dårligere. Det er dobbelt så mange som i Oslo og Akershus.

De med lavest utdanning og inntekt er mest fornøyd med utviklingen i tjenestetilbudet.

Skrevet av: Erlend Skevik

Powered by Labrador CMS