Nyheter

KrF: Skolen mer enn kunnskapsproduksjon
Skolen må være mer enn en kunnskapsproduserende bedrift. Den må også være med og gi barn og unge de rette verdier, mener Kristelig Folkeparti.
– Skolen må være en skole for livet. Den skal ikke bare gi utdanning, men også danning, sier partileder Knut Arild Hareide til NTB.
Lørdag åpnet han valgkampen i Bergen med å legge fram flere forslag for å skape en slik skole.
KrF vil ha mobbeombud og at alle kommuner skal ha et antimobbeprogram. Videre vil partiet at alle skoler skal ha et sosialt prosjekt der elevene for eksempel hjelper elever i andre land. Det tredje punktet er at alle kommuner skal utarbeide et verdidokument for skolene.
– Vi vil også at religions-, etikk- og livssynsfaget styrkes ved at faget blir et obligatorisk fag for alle lærerstudenter. Da det ble vedtatt at faget ikke skulle være obligatorisk ved utdanningen av nye lærere, er det ingen tvil om at faget ble sterkt svekket, sier Hareide.
Han trekker fram mangfoldet til elevene som skolens største utfordring.
– Derfor er skolen en så viktig arena for dialog og brubygging der vi som enkeltmennesker og grupper er og vil være forskjellige. Derfor må kampen mot mobbing vinnes hver dag på nytt gjennom systematisk arbeid, sier han.
Ikke bare PISA
Hareide advarer mot en skole som er ensidig opptatt av å måle kunnskaper slik den internasjonale kunnskapstesten PISA gjør.
– Vi må være på vakt mot det smale kunnskapssyn som klemmer skolen fast i nyhetspedagogikkens skrustikke. Skolen er et veksthus, ikke bare en kunnskapsproduserende bedrift. Vi vil ha en skole som tar sitt brede danningsmandat på alvor og gir barn og unge både lærekraft og sterk personlig værekraft, sier KrF-lederen.
KrF-lederen sier at det er nødvendig med større variasjon mellom praktiske og teoretiske læringsformer.
– Derfor trenger skolen ikke bare flere og enda bedre lærere, men også økt tilgang til andre yrkesgrupper som miljøterapeuter og helsesøstre, sier Hareide.
Vil tilbake til Lilletun
Han trekker fram UNESCOs fire søyler for å bygge en god skole: Kunnskap og viten, ferdigheter og problemløsning, fellesskap og sosial omgang og personlighets- og karakterutvikling.
– De to siste er like viktige som de to første, slår han fast.
En slik skolepolitikk mener Hareide vi ikke har hatt siden hans avdøde partifelle Jon Lilletun var kirke- og undervisningsminister i Kjell Magne Bondeviks sentrumsregjering 1997–2000.
– På noen områder er dagens kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) en god støttespiller, men jeg opplever at Sosialistisk Venstreparti er usikre på sin egen politikk, sier Knut Arild Hareide.
(©NTB)