Nyheter

Kollektivløft på Ap-landsmøtet

Delegater fra storbyfylkene reiste seg og jublet da de vant kampvoteringen på Ap-landsmøtet i går om en storstilt satsing på kollektivtransport.

Publisert Sist oppdatert

– Dette vedtaket vil gi tidenes kollektivløft for Norge og få stor betydning for folks hverdag i de største byområdene, sa fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag til Kommunal Rapport rett etter at vedtaket ble gjort i går formiddag.

Han er initiativtaker til forslaget, som Rogaland, Hordaland, Troms, Vest-Agder, Oslo og Akershus også sto bak. Redaksjonskomiteen for politiske uttalelser foreslo en rundere formulering, men storbyfylkene sto på sitt og vant fram med stort flertall.

Det er nå Arbeiderpartiets politikk at staten må bidra mer til drift og investeringer i kollektivtrafikk for å møte transportveksten i de større byområdene.

Klart signal til Ap-ledelsen

Det nye politiske grepet i vedtaket er å løfte kollektivtransporten inn som en fullverdig del av Nasjonal transportplan (NTP), som snart skal revideres med tidsramme 2014–2023. Ap vil gjøre NTP til en helhetlig plan for å styre utviklingen i transportsektoren, slik at klimautslippene blir redusert, særlig i de store byene.

– Det står uomtvistelig i vedtaket at både investeringer i og drift av kollektivtransport skal inn i Nasjonal transportplan. Det er et detaljert og forpliktende forslag som gir et meget klart signal til Arbeiderpartiets ledelse, sier Sandvik.

Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene har vært viktig, men er ikke lenger nok til å få den nødvendige storsatsingen på kollektivtransport, mener Ap.

I vedtaket pekes det på at kostnadene til lønn, drivstoff og ulike statlige pålegg, som universell utforming, har vokst langt mer de siste årene enn lønns- og prisveksten i kommunesektoren.

KS-utredning

Som på Venstres landsmøte sist helg, bruker Ap den ferske undersøkelsen Urbanet Analyse har laget for KS til å begrunne forslaget.

Konklusjonene i rapporten, som refereres i Ap-vedtaket, er at befolkningen i de ni største byområdene vil vokse med 28 prosent fram til 2030. De vil foreta to millioner flere reiser daglig. Dette vil kreve en kraftig økning i transportbehovet. Det vil koste halvparten så mye å løse denne trafikkveksten med kollektivtransport og sykkel som med bil – 142 milliarder de neste 20 årene. Veiutbygging vil øke klimautslippene med 20 prosent.

I den samme uttalelsen om «Miljøvennlige transportløsninger» ble det også flertall for benkeforslaget om at «fylkesveinettet må sikres nødvendige midler til drift og investeringer».

Også forslaget om å gå inn for prosjektfinansiering av samferdselsprosjekter fikk flertall på landsmøtet. Prosjektfinansiering gjennom egne, offentlig eide, utbyggingsselskaper skal sikre rask og forutsigbar gjennomføring.

Powered by Labrador CMS