Nyheter

Kan sette rekord i ulovlige vedtak

Mindretall ble plutselig flertall etter feilaktig påstand om inhabile motstandere. Men kampen om 2010-budsjettet i Flesberg er ennå ikke avsluttet.

Publisert Sist oppdatert

Fylkesmannen i Buskerud skal nå for fjerde gang ta stilling til om kommunestyret i Flesberg har klart å vedta budsjett på lovlig vis. De tre forrige forsøkene har alle vært ulovlige.

Kommunestyret vedtok på sitt siste møte før sommeren budsjett for 2010 – seks måneder for seint.

Bakgrunnen er en omfattende krangel om to av representantene skal regnes som inhabile i budsjettbehandlingen.

Resultatet er at partiene som var i mindretall da budsjettet ble vedtatt første gang, endte opp i flertall da det endelig ble banket igjennom på kommunestyrets siste møte før sommeren. Dermed ble også innholdet i budsjettet endret.

Flertall I

I desember sto Ap og Høyre sammen om budsjettvedtaket, etter en krangel om hvorvidt to representanter fra Ap var inhabile. Flertallet slo fast at representantene var habile, blant annet etter et krystallklart råd fra rådmannen.

Men mindretallet – Sp og Frp – ga seg ikke. De krevde lovlighetskontroll av vedtaket. Et slikt krav innebærer at saken kommer opp i kommunestyret på nytt.

Flertall II

Vanligvis opprettholdes det opprinnelige vedtaket – og saken sendes til Fylkesmannen for endelig avgjørelse. Men ikke i Flesberg. Der hadde mindretallet fått med seg utbryter fra Høyre. Dermed var det et nytt politisk flertall – Sp, Frp og deler av Høyre. Dette flertallet vedtok å etterkomme klagen fra Sp og Frp. Altså ble budsjettvedtaket i desember opphevet av det samme kommunestyret i februar.

Februar-vedtaket ble klaget inn til Fylkesmannen av Ap. Konklusjonen var at vedtakene både i desember og februar var ugyldige. I begge møtene var det tull med voteringen over habiliteten, og dermed saksbehandlingsfeil.

Sp, Frp og en representant fra Høyre sikret flertall for nok et budsjettvedtak i møtet i april.

Også dette vedtaket ble klaget inn for Fylkesmannen av Ap. Fylkesmannen slår klinkende klart fast at de to politikerne det har vært strid om hele veien, er habile. Dermed ble Flesberg-politikernes vedtak opphevet for tredje gang.

Én av de to politikerne arbeider ved dagavdelingen på et sykehjem som er truet av nedleggelse eller kutt. Den andre representanten er gift med en kommunalt ansatt som jobber samme sted.

Fylkesmannen slår fast at de to bare kunne vært inhabile om de hadde hatt reell innflytelse i den administrative budsjettprosessen.

Romslig

I tillegg påpeker Fylkesmannen at det gjelder romsligere habilitetsregler ved behandling av budsjett, økonomiplan og kommuneplan. Dette er saker der mange vil være involvert, og hvor hver enkelt saksbehandler har liten innflytelse på det totale resultatet.

Hvis en kommunalt ansatts personlige lønns- og ansvarsforhold endres som følge av en sak som er til politisk behandling, vil nok derimot politikeren være inhabil, konkluderer Fylkesmannen.

I boka «Kommunalrett» skriver Jan Fridthjof Bernt, Oddvar Overå og Harald Hove at en politiker bare kan være inhabil i budsjettbehandlingen hvis stillingen til vedkommende forsvinner – og det «ikke vil kunne skaffes tilsvarende arbeid innen kommunen».

Sp: Habilitet er skjønn

Oddvar Garås (Sp) er én av dem som argumenterte for inhabiliteten. Han mener det er rart at Fylkesmannen skal vurdere spørsmålet i det hele tatt – selv om habilitet er utfyllende omtalt i kommuneloven og forvaltningsloven.

– Habilitet dreier seg stort sett omskjønn, og da må man ha en viss bakgrunn for å ta avgjørelsen. Vi hadde et alternativt budsjettforslag der dagavdelingen på aldershjemmet ville bli rammet. Jeg trodde kanskje det var til fordel at en ansatt ikke bestemte så direkte over egen arbeidsplass.

Trygve Strand (Ap) er én av dem som ble anklaget for å være inhabil. Han stiller spørsmål ved motivene bak det opprinnelige mindretallets handlinger.

– Enten er det et knep for å få omkamp om budsjettet. Hvis ikke, er det en alvorlig mangel på kompetanse hos elleve representanter i kommunestyret om hvordan man arbeider i en kommune. Kanskje det er en kombinasjon? Hva som er verst, vet jeg ikke, sier han til Laagendalsposten.

Skiftet flertall

Siden det politiske flertallet i Flesberg har skiftet, er også innholdet i budsjettvedtaket blitt annerledes enn det som faktisk var et lovlig vedtak i desember i fjor. Flertallet har vedtatt flere kutt, inkludert innsparing på 600.000 kroner ved å kutte en administrativ stilling og 250.000 kroner på å kutte bemanning ved den omtalte dagavdelingen fra tre til to dager. Ett av de konkrete tiltakene er ansettelsesstopp i teknisk sektor.

Garås innser at de opprinnelige innsparingene blir vanskelig å klare fullt ut. Spørsmålet er da om budsjettvedtaket er realistisk, slik kommuneloven krever.

Vanskelig å styre

Rådmann Jon Gjæver Pedersen slår fast at det har vært vanskelig å styre, siden det ikke har vært klart hvilke innsparinger som faktisk skal gjennomføres. Det får også konsekvenser for driftsresultatet i år. Kommunen må blant annet utsette nytt ventilasjonsanlegg på en skole til neste år, fordi arbeidet må gjøres i sommerferien og det ikke er mulig å ta opp lån uten vedtatt budsjett.

I kommunestyremøtet i juni ble ingen erklært inhabil, etter Fylkesmannens klare melding. Men siden Flesberg er Robek-kommune, skal det endelige budsjettvedtaket nå oversendes Fylkesmannen for godkjenning. Ifølge Fylkesmannen i Buskerud vil saken bli behandlet like over sommeren. Fylkesmannen har allerede opphevet tre vedtak i saken – nå spørs det om fjerde gang gjelder i Flesberg.

Powered by Labrador CMS