Nyheter
Vil utvide leksehjelp-prosjektet
Samarbeidet mellom skole og foreldre bør vektlegges sterkere i lærerutdanningen, mener statssekretær Lisbeth Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet.
- Prosjekt leksehjelp bør bygges ut videre og settes i system, sa Rugtvedt da rapporten «Minoritetsspråklige foreldre - en ressurs for elevenes opplæring i skolen» ble lagt fram for Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) onsdag.
Evaluering
Rapporten inneholder en evaluering av prosjektet, og leksehjelpsgrupper er ett av tiltakene som er vurdert i rapporten. Konklusjonen er at tiltaket er effektivt.
Leksehjelp finnes i dag ved over halvparten av norske skoler, mens det for seks år siden bare var et tilbud ved 10 prosent av skolene. Det viser en fersk kartlegging SINTEF har gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Rugtvedt understreker at alle foreldre har mye å bidra med når det gjelder å motivere barna sine;
- Alle foreldre er en ressurs for skolen, sa statssekretæren. Hun la til at det fortsatt er lærerne og skolen som skal ha ansvaret for elevenes faglige utvikling. Systemet kan ikke kan baseres på at alle elever har foreldre som kan bistå faglig med leksene.
- Derfor må lærerne blant annet blir mer bevisst på hvordan de legger opp lekser, og leksehjelprosjektet må bygges ut videre og settes i system, sa Rugtvedt.
Strategiplan
Prosjektet «Minoritetsspråklige foreldre - en ressurs for elevenes opplæring i skolen», er ledd i Kunnskapsdepartementets strategiplan Likeverdig utdanning i praksis.
(©NTB)