Nyheter

Store forskjeller bekymrer

Sosial bakgrunn forklarer de fleste forskjeller på nasjonale prøver. Men det er ingen unnskyldning for dårlige resultater, mener Utdanningsdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi registrer store forskjeller i resultatene både mellom skoler og mellom kommuner. En del skoleeiere bør ikke være fornøyd med sine resultater, fastslår divisjonsdirektør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet overfor Kommunal Rapport.

Hun påpeker at de nasjonale prøvene måler helt grunnleggende ferdigheter som er helt avgjørende for elevenes videre skolegang og arbeidsliv.

– Alle kommuner må se på de faktiske resultatene. Ligger de godt under snittet flere år på rad, bør tiltak vurderes. Det er resultater ingen bør være bekjent av, uansett elevgrunnlag og kommunestørrelse, sier Nilssen.

Oslo i særklasse

Private skoler gjør det i snitt bedre enn kommunale, og store kommuner gjør det bedre enn små og mellomstore, viser beregninger Agenda har gjort for Kommunal Rapport på grunnlag av årets resultater på skolenivå.

Direktoratet har selv ikke rukket å analysere årets resultater ennå. Men forskning på grunnlag av resultatene fra 2007 og 2008 har vist at forskjellene mellom private og kommunale skoler forsvinner helt når en korrigerer for foreldrenes utdanningsnivå. Det samme gjelder forskjellene mellom små og store kommuner, med ett unntak.

– Det er bare i Oslo at skoleprestasjonene er høyere også etter at vi har korrigert for foreldrenes utdanningsnivå, sier Nilssen.

At sosial bakgrunn forklarer det meste av variasjonen, betyr langt fra at resultatene er uinteressante, mener hun.

– Prøvene har helt klart en verdi. Etter tre år med slike prøver ser vi at de i stor grad begynner å fungere som et verktøy for lokale kvalitetsvurderinger og kvalitetsutvikling.

En undersøkelse Nifu Step har gjort for direktoratet, viser at nesen 90 prosent av kommunene bruker resultatene i strategisk forbedringsarbeid. Det skjer i like stor grad i små som store kommuner. Det er imidlertid flere store enn små kommuner som også drøfter resultatene på prøvene i kommunestyrene.

– Økt bevissthet

– Nasjonale prøver har helt opplagt bidratt til større bevissthet, ikke minst blant politikerne, om at det må jobbes systematisk med å øke elevenes læringsutbytte, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) til Kommunal Rapport.

Hun understreker at resultatene må analyseres og brukes med vett og forstand, særlig med tanke på at de i stor grad gjenspeiler elevenes sosiale bakgrunn.

– En skole med resultater under landsgjennomsnittet kan ha gjort det veldig bra, når man korrigerer for foreldrenes inntekt og utdanning. På samme måte kan en skole som skårer over snittet, bare ha gjort en middelmådig jobb ut fra sine forutsetninger, påpeker Halvorsen.

– Kan kommunene likevel ha noe å lære av de internasjonale privatskolene, som gjør det aller best på nasjonale prøver?

– Disse skolene har et ganske spesielt elevgrunnlag. Jeg tror ikke de egner seg veldig godt som sammenligningsgrunnlag.

Selv om sosial bakgrunn betyr mest, kan skoleeierne – kommunestyrene – bidra vesentlig til å øke læringsutbyttet, fastslår rådgiver Marianne Lindheim i KS.

– De nasjonale prøvene har vært en vekker for skoleeierne. Det er viktig med engasjerte og ambisiøse politikere. Men skal vi få en god oppfølging, må administrasjonen også ha kompetanse og kapasitet til å følge opp, analysere og sette talleneinn i en sammenheng. Det er skoleeiers ansvar å få på plass et system som legger til rette for dialog om læringsresultater mellom politikere og administrasjon, skolens folk og foresatte, sier Lindheim.

Kan ikke nekte innsyn

Kunnskapsdepartementet har instruert Utdanningsdirektoratet til å la være å publisere resultater fra nasjonale prøver på skolenivå. Hensikten er å unngå rangering av skolene i mediene. Bare kommune- og fylkesvise resultater legges derfor ut på skoleporten.no. Skoleeiere og -ledere får imidlertid tilgang til sine resultater i pålogget del.

Direktoratet har ingen hjemmel for å unnta skoleresultatene fra offentlighet, med mindre elevtallet er så lavt at de må skjermes av personvernhensyn. Alle som ber om det, kan derfor få innsyn i resultatene til de aller fleste skolene og publisere dem, slik Kommunal Rapport gjør her.

Kunnskapsministeren mener likevel dagens praksis med begrenset publisering, er vellykket.

– Det har stor betydning at vi ikke presenterer resultatene på en måte som innbyr til rangering. Det har bidratt til en helt annen tilslutning til de nasjonale prøvene enn for bare få år siden. Det som er viktig med nasjonale prøver, er at hver skole og kommune analyserer sine resultater og jobber systematisk med å øke læringsutbyttet.

– Bør ikke foreldrene også delta i denne debatten?

– Jo, og foreldreutvalgene er også en veldig ressurs i disse diskusjonene, sier Halvorsen, som understreker at alle foreldre som ønsker innsyn i skolens resultater, kan få det.

Powered by Labrador CMS