Nyheter

- Skolene klarer ikke utnytte PC-ene

Det er nok datamaskiner i norske skoler, men lærerne klarer ikke å utnytte læringsverdien i dem, fastslår NHO-rapport.

Publisert Sist oppdatert

Næringslivets Hovedorganisasjons (NHO) landsforening for teknologi- og kunnskapsbedrifter, Abelia, har levert en rapport som slår fast at norske skoler ikke klarer å utnytte PC-er godt nok i undervisningen, til tross for store investeringer i utstyr, skriver Digi.no.

- Resultatene er nedslående for Skole-Norge. IKT utfordrer de tradisjonelle rollene og arbeidsprosessene til både lærerne, skolebokforfatterne og forlagene. Dette krever omstilling i store deler av verdikjeden - omstilling som ennå ikke har funnet sted, til tross for visjonære planer, sier Abelia-direktør Paul Chaffey i en pressemelding.

Rapporten slår fast at bare 24 prosent av IKT-målene fra 2004 er nådd, og de fleste av delmålene som er oppnådd går på infrastrukturen.

- Vi må slutte å telle PC-er. Infrastrukturen er ikke et mål i seg selv, men et verktøy som kan bedre læringsutbyttet for elevene. Det store løftet framover handler om å ta maskinene i bruk, sier Chaffey, som mener dette må prioriteres i den kommende stortingsmeldingen om lærerutdanning.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS