Nyheter

Provosert over svikt i spesialundervisning

- Kommunene følger ikke godt nok opp elevers rett til spesialundervisning. Mange venter altfor lenge, sier statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet.

Publisert Sist oppdatert

Hun mottar selv mange henvendelser fra foreldre som er fortvilet over at barna deres ikke får spesialundervisning. Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, har ifølge opplæringsloven krav på dette.

Kommunal Rapport skrev sist uke om Tommy Marthinsen (34) som ikke lærte å lese før han i voksen fikk diagnosen dysleksi og rett opplæring. Han saksøkte Nesodden kommune for manglende utredning og undervisning, men tapte i retten, slik de fleste gjør i slike saker.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) krever at retten til spesialundervisning må styrkes. Ifølge FFO får foreldre i dag ofte høre at skolen ikke har råd til å gi barnet ekstra ressurser, og at det i så fall vil gå ut over de andre elevene.

- Jeg blir provosert over å høre dette. Slik loven er innrettet, har kommunen plikt til å gi spesialundervisning til elever som har rett på dette. Det blir helt feil å sette elever opp mot hverandre, sier statssekretær Rugtvedt til Kommunal Rapport.

- Men det kan jo være at enkelte har forventninger ut over det elevene har rett på, legger hun til.

Venter på utvalg

Rugtvedt sier departementet er veldig opptatt av problemene rundt spesialundervisning, som også ble avdekket i et nasjonalt tilsyn i fjor. Men det har foreløpig ingen planer om å styrke lovverket.

-Vi må være forsiktige med å endre loven, hvis det er praksisen som er problemet, sier hun.

Regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg, Midtlyngutvalget, som skal se på hele systemet rundt spesialundervisning. Dette skal legge fram sin innstilling neste sommer. Utvalget vil også se nærmere på FFOs forslag om å innføre sanksjonsmidler overfor kommuner som ikke følger opp vedtak om spesialundervisning.

Assisterende generalsekretær Jarl Ovesen i FFO er langt fra fornøyd.

- Mange barn og unge blir tapere mens vi venter på Midtlyngutvalget. Gjentatte rapporter har dokumentert svakheter i lovverket. Regjeringen må iverksette strakstiltak nå, for eksempel i form av øremerkede midler i neste års statsbudsjett, sier han.

Også kommuneøkonomien må styrkes for å sikre alle elever den opplæringen de har krav på, mener Ovesen.

Powered by Labrador CMS