Nyheter

Mener norske skoler bryter opplæringsloven

Sju av ti kontrollerte kommuner hadde i år for dårlig kvalitetskontroll på undervisningen sin. Norske kommuner har feilet i fire årlige tester gjort av Utdanningsdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Etter internasjonale undersøkelser som viste at kvaliteten på læringsmiljøet i norske skoler var for dårlig, har Utdanningsdirektoratet siden 2006 gjort fire kontroller. I samtlige har et flertall av skolene kommet dårlig ut, skriver Aftenposten.

I år var temaet om skoleeierne og private skoler har et godt nok system for å organisere elevene i grupper. Nesten 70 prosent av kommunene som ble kontrollert hadde avvik fra til lovens krav.

Skoleeierne er etter Opplæringsloven pliktet å ha systematisk kontroll av opplæringen de tilbyr barn og unge, for å sikre at den følger de nasjonale standardene.

– Det er de vedvarende avvikene hos et klart flertall av kommunene som er det mest alvorlige i funnet i de nasjonale tilsynene. Opplæringsloven blir brutt på ett eller flere punkter. Det er ingen sterk nedgang i avvik siden det første tilsynet i 2006, sier divisjonsdirektør Erik Bolstad Pettersen i Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet har nå bedt kunnskapsminister Kristin Halvorsen om å ta stilling til hvordan kommunene og fylkeskommunene kan få forståelse for og skaffe seg kompetanse nok til å ivareta sine plikter.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS