Nyheter

Lærene etterlyser minstenorm

Regjeringen har lenge lovet å innføre et tak på hvor mange elever det kan være per lærer. Utdanningsforbundet er skuffet over at normen heller ikke ser ut til å bli innført neste år.

Publisert Sist oppdatert

– Regjeringen har programfestet en minstenorm for lærertetthet, men den ser vi ingen spor av i kommuneproposisjonen for 2012, sier leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, til NTB.

Regjeringen har tidligere varslet et høringsnotat med forslag til nasjonal norm tidlig i 2011, men dette har ikke kommet.

– At det heller ikke i budsjettforslaget for neste år er lagt inn midler for å få en slik lovendring, skaper ny usikkerhet om når en slik lærerressursnorm kan bli en realitet, sier Bjerkestrand.

Kristelig Folkeparti (KrF) støtter kritikken.

– Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har lovet flere lærere i skolen, men følger ikke opp med midler. Budsjettet viser at regjeringen mangler ambisjoner om flere og enda bedre lærere, sier KrFs finanspolitiske talsmann, Hans Olav Syvertsen.

Lærere i kø

Utdanningsforbundet er også bekymret for at så få lærere får midler til å videreutdanne seg.

– Nesten 4.000 lærere har søkt om å ta videreutdanning, men bare 1.500 av dem har fått innvilget søknaden av kommunen sin. Vi beklager sterkt at mange kommuner ikke følger opp og lar lærerne få videreutdanne seg. Dette er svært uheldig blant annet fordi kompetansekravene for å kunne tilsettes og undervise i fag er skjerpet, sier Bjerkestrand.

I statsbudsjettet i fjor høst la regjeringen opp til at 2.500 lærere skulle videreutdanne seg. Siden kun 1.500 lærere fikk innvilget sin søknad, foreslår regjeringen nå å omdisponere 60 millioner kroner av videreutdanningspengene til et kompetanseprogram for klasseledelse og tiltak for styrking av regneferdigheter på ungdomstrinnet.

– Halvorsens ansvar

Opposisjonen er svært kritisk til denne løsningen.

– Lærenes kompetanse er den viktigste faktoren for en god skole. Når 4.000 lærere har søkt om videreutdanning og kun 1.500 får et tilbud, er det oppsiktsvekkende at regjeringen senker ambisjonene i budsjettet, sier Høyres finanspolitiske talsmann, Jan Tore Sanner til NTB.

Videreutdanningsstrategien er et spleiselag mellom kommunene, staten og den enkelte lærer. Sanner mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) må gjøre noe med fordelingsnøkkelen hvis kommunene ikke klarer å stille opp med nok penger.

– Regjeringen innrømmer selv i budsjettet at norske lærere fortsatt ligger under OECD-snittet når det gjelder etter- og videreutdanning, men likevel er det ikke én ny krone til nettopp dette. Det er en gåte for meg, sier Venstres finanspolitiske talskvinne Borghild Tenden.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS