Nyheter

Kunnskap skal telle mer enn innsats ved karaktergivning

Innsats i timene kan også tillegges vekt ved karaktersetting, men det skal ikke gjelde for elever som snakker på utpust og innpust. Det må være innsats i form at faglig innsikt.

Publisert Sist oppdatert

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) gjorde sitt beste for å forklare Utdanningsdirektoratets rundskriv om karaktersetting da hun svarte på spørsmål i den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag.

«Forvirring»

Elisabeth Aspaker (H), som tok opp rundskrivet, beskrev det som et «rundskriv til forvirring» om karakterer og karaktersetting. Ifølge Aspaker har mange lærere tolket rundskrivet slik at bare prøver, ikke engasjement i timene, skal telle med.

– Rundskrivet gir gale signaler og er med på å undergrave lærernes autoritet, hevdet hun.

I sitt svar viste Halvorsen til at Stortinget enstemmig har slått fast at faglige prestasjoner skal være utgangspunktet for karaktersetting, og at Utdanningsdirektoratet har fulgt opp dette.

Kan ta hensyn

Rundskrivet sier et en elev som er mer aktiv enn en andre, ikke skal få bedre karakterer i et fag på grunn av dette.

I spørretimen modererte kunnskapsministeren denne formuleringen noe da hun sa at lærerne kan ta hensyn til innsats og engasjement i timen når den bidrar til å dokumentere det hun kalte faglig nivå.

Samtidig gjorde hun det klart at elever som er faglig dyktige, men ikke aktive i timen, ikke skal straffes for sitt mangel på initiativ når læreren skal sette karakterer i de enkelte fag.

– Aktivitet i seg selv skal ikke ha noen betydning for fagkarakterer, konkluderte Halvorsen.

Støtte fra Frp

Kunnskapsministeren fikk støtte fra Fremskrittspartiets skolepolitiske talskvinne Mette Hanekamhaug.

– Høyres retorikk om vektlegging av aktivitetsnivå oppfordrer til at trynefaktoren får for stor betydning ved karakterfastsettelsen. Derfor er vi glad for at kunnskapsministeren slår fast at det må være det faglige som legges til grunn i karaktergivningen, sier hun.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS