Nyheter

Høyt utdannede lærere gir bedre elever

Elevene gjør det bedre på skolen når læreren har universitetsutdannelse, viser en ny undersøkelse fra Senter for økonomisk forskning ved NTNU i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Forskerne bak rapporten «Lærerkompetanse og elevresultater i ungdomsskolen», Torberg Falch og Linn Renée Naper, mener sammenhengen er tydelig. De har sett på elevenes prestasjoner ved nasjonale prøver og avgangseksamen i ungdomsskolen.

Fra før finnes det få eller ingen norske undersøkelser som viser betydningen lærernes utdanning har for elevenes læringsutbytte, skriver Bergens Tidende.

Sterkest var effekten i matematikk.

På nasjonale prøver var resultatene 3,8 poeng bedre hvis læreren var adjunkt med opprykk, og 5,6 poeng bedre hvis læreren var lektor, sammenlignet med en adjunkt.

På avgangsprøven er lektoreffekten på 0,8 karakterpoeng. Effekten for elever som har lærere uten høyere utdanning er klart negativ i matematikk og lesing.

Norsk Lektorlag er glad for undersøkelsen.

- Det har vært påfallende lite interesse for å undersøke dette i Norge. Man har ikke ønsket å vite noe om det, sier Lektorlagets leder Gro Elisabeth Paulsen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS