Nyheter

Helt konge blant ungdommen

ØSTENSJØ I OSLO: – Det er veldig spennende å få se kong Haakon! – Han er vel ikke akkurat konge, da? – Nei, men det er ikke ofte en får se prinsen snakke til skoleelever heller.

Publisert Sist oppdatert

Forventningene var høye før kronprins Haakon sist onsdag ankom en nyvasket Ulsrud videregående skole i Oslo. De 300 elevene som ventet på ham, visste godt hva han ville snakke med dem om.

– Verdighet. Det er viktig i dagens miljø.

– Det dreier seg om at alle er like mye verdt.

– Og å være stolt over noe.

– Å respektere andre og seg selv.

– Er det verdt å sette av en halv skoledag til det, da?

– Ja.

– Det blir kanskje mest snikksnakk. Men jeg tror vi lærer noe også.

Ulsrud-elevenes «konge» hadde latt være å kneppe den øverste skjorteknappen og tatt på brune flanellsbukser, som var så lange at han hadde tråkket dem i filler bak.

Dignity Day

– God morgen, smilte han bredt, og presenterte de andre prominente gjestene – deriblant kunnskapsminister Kristin Halvorsen og ordfører Fabian Stang – og sine medhjelpere i Dignity Day-prosjektet. Så slo han fast at det var elevene selv som var de aller viktigste i dagens viktige samtale.

Kronprinsen fortalte hvordan en finsk professor, en amerikansk fattigdomsbekjemper og han selv sammen hadde funnet ut hva som var kjernen i deres felles engasjement for en bedre verden. Det var verdighet alt sammen handlet om, kom de fram til under et møte i World Economic Forum. De tre dannet organisasjonen Global Dignity, som har satt verdighet på dagsorden i over 40 land, blant annet gjennom markeringer av Dignity Day.

20. oktober i år arrangeres den ved alle videregående skoler i landet. Initiativet kommer fra Slottet. KS lot seg begeistre av opplegget, som kronprinsen selv presenterte for fylkesutdanningssjefene på et møte i Kommunenes Hus i Oslo 25. mars i år.

Da forklarte han begrepet verdighet slik overfor Kommunal Rapport:

– For det første dreier det seg om den verdigheten hvert enkelt menneske har i kraft av å være menneske, og som ikke kan tas fra oss. I tillegg kan vi gjøre noe for andre mennesker som styrker deres verdighet, og dermed også vår egen verdighetskapital.

På Ulsrud ville kronprinsen høre hva elevene selv legger i begrepet, og hva de kan tenke seg å gjøre for å øke sin og andres verdighet. Eleven Erik Dippa fortalte om stoltheten og rausheten han møtte, da han besøkte en fattig familie i Øst-Jerusalem, der Ulsrud videregående bidrar til å hjelpe palestinsk ungdom.

– Foreldrene insisterte på å sove på verandaen, så jeg kunne få soverommet alene, fortalte Dippa, og kom med følgende appell til sine medelever.

– Tomme ord holder ikke. Jeg håper alle kan bidra ved å vise menneskelighet gjennom handling.

Etter fellessamlingen fortsatte samtalene i klasserommene. Kronprinsen ledet selv samtalene i en av dem.

I læreplanen

Oslo kommune har bestemt at Dignity Day skal markeres ved alle skoler i hovedstaden i år, også barne- og ungdomsskoler.

– Er ikke dette nok et prosjekt som stjeler tid fra undervisningen?

– Verdighetsperspektivet er solid forankret i læreplanens generelle del, og i kompetansemålene i flere fag. Å fremme verdighet, dialog og respekt er en del av skolens oppdrag. Så dette er ikke noe utenom, sier Oslos utdanningsdirektør Astrid Søgnen.

Powered by Labrador CMS