Nyheter

Fire av ti foreldre sliter med barnas lekser

41 prosent av foreldre sier selv at de ikke har nok kunnskap til å hjelpe barna med skolearbeidet. Hele 62 prosent mener de kunne gjort mer for å engasjere seg i barnas skolegang.

Publisert Sist oppdatert

Tallene er hentet fra en undersøkelse Stiftelsen Bergensklinikkene har gjennomført på oppdrag fra Helsedirektoratet.

- Undersøkelsen gir viktige signaler til skolen. Viljen til å hjelp og delta er der, men foreldrene trenger veiledning og verktøy for å komme i gang, sier leder Loveleen Brenna i Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) til NTB.

Både kontaktlærere og foreldre er spurt hvordan de vurderer foreldrenes innsats når det gjelder barnas skolegang. Kontaktlærerne vurderer at barns skolefaglige resultater i svært stor grad er avhengig av foresattes oppfølging av barnet i skolen. Kontaktlærerne anslår at gjennomsnittlig 22 prosent av foresatte ikke følger barna tilstrekkelig opp.

Foreldrene er enda strengere mot seg selv, idet hele 62 prosent vurderer at de kunne involvert seg mer i barnet sin skolegang. 41 prosent føler at deres kunnskap ikke strekker når det blir snakk om å hjelpe barn med skolearbeidet.

Nye tider

Det er mange måter foresatte kan bistå elevene på, men for mange handler bidraget ofte om hjelp med skolearbeid.

- Forskning viser at foreldrenes interesse for barnas læring og skolegang har stor betydning for barnas motivasjon og trivsel i skolen, sier Brenna.

Problemet for mange er at det har vært store pedagogiske endringer i skolen siden dagens foreldregenerasjon satt ved pultene.

- Det er flere kommuner som har tatt dette på alvor og startet foreldreskoler der foreldrene får vite hvorfor de bør engasjere seg og ikke minst hvordan. De får en innføring i hva skolen er i dag og hvordan de best kan hjelpe barna sine.

Som eksempel trekker Brenna fram Fauske kommune:

- Her arrangerer de i høst kurs for foreldrene i norsk, matte og fysisk aktivitet.

Godt inntrykk

Et godt samarbeid mellom skole og foreldre er ansett for å være en faktor som kan beskytte mot en negativ utvikling hos barnet, såkalt risikoatferd. Foreldres deltakelse i barnas skolehverdag og oppfølging av skolearbeidet er en stor del av dette.

I undersøkelsen fra Bergensklinikkene er de foresatte bedt om å vurdere det skolen har å tilby. Tre av fire er tilfreds med skolens faglige innhold, noe som anses å være svært positivt med tanke på den negative omtalen av skolen i media. Blant annet kommer den norske skolen relativt dårlig ut faglig sett i de såkalte Pisa-undersøkelsene. Dette ser ikke ut til å plage foreldrene mye.

Sju av ti foreldre er dessuten tilfredse med skolens sosiale innhold. I rapporten om undersøkelsen understrekes det at de som ikke er tilfredse i varierende grad er misfornøyde og at det kan bli vanskelig å få 100 prosent tilfredshet fra en såpass heterogen gruppe som foreldre er.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS