Nyheter
Bedre resultater med godt utdannede lærere
Elever med universitetsutdannede lærere får bedre karakterer enn andre, viser en fersk undersøkelse fra NTNU.
Elevene skårer i snitt 0,5 prosentpoeng bedre i matte enn elever som har lærere som er utdannet på lærerhøyskolen, viser en fersk studie fra Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim, skriver Dagsavisen.
Men samtidig opplever disse fagutdannede lærerne at de ikke får undervise i faget de har fordypning i. I stedet blir de satt til å undervise i fag de ikke kan, mens lærerskoleutdannende uten fordypning får deres fag.
- Norsk skole er gjennomsyret av en ideologisk motvilje mot at lærere skal ha solid fordypning i fagene de skal undervise i. Tverrfaglighet er blitt idealet i skolen, men det fører ofte til ufaglighet, sier leder i lektorlaget, Gro Paulsen.
Hun viser til finsk skole, som har langt flere universitetsutdannede lærere enn norsk skole, og hvor elevene skårer høyt på alle internasjonale tester.
Nestleder i Utdanningsforbundet, Per Aahlin, mener lektorlagets beskrivelse er en svartmaling av norsk skole og en skjønnmaling av en bestemt gruppe. Utdanningsforbundet har gjort mye for å øke den faglige kompetansen i norsk skole, mener han.