Nyheter

Avviser nasjonale svømmeprøver

Skolebyråden i Oslo ønsker nasjonale svømmetester, men Kunnskapsdepartementet oppfordrer til skjerpet innsats i kommunene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en undersøkelse utført av Svømmeforbundet i 2009 kan kun halvparten av landets femteklassinger svømme, til tross for at læreplanen krever at elevene skal være svømmedyktig etter fullført fjerdeklasse.

Etter den tragiske ulykken onsdag hvor to gutter på 9 og 12 år druknet ved Romsås i Oslo, kritiserer president Per Rune Eknes i Norges Svømmeforbund kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) for mangelfull svømmeopplæring i skolen.

– Lærerplanen tilsier jo at alle skal ha tilbud om svømmeopplæring, men oppfølgingen er for dårlig. Kunnskapsministeren stiller ikke de kravene hun burde. Dette er et politisk ansvar, påpekte Eknes.

Kommunenes ansvar

Ifølge undersøkelsen er spesielt femteklassingene i Oslo, Hordaland og Buskerud underrepresentert blant dem som har svømmeundervisning.

Byråd for kultur og utdanning i Oslo, Torger Ødegaard (H) krever derfor kraftige tiltak, og foreslår å innføre nasjonale svømmetester.

– Jeg mener tiden er moden for drastiske tiltak, som for eksempel nasjonale tester som avdekker svømmeferdighetene til hver enkelt elev. På lik linje med nasjonale prøver i matematikk og norsk, sier Ødegaard.

Statssekretær i kunnskaps – og utdanningsdepartementet Lisbet Rugtvedt (SV) mener heller kommunene bør skjerpe innsatsen.

– Det er komplisert å utforme prøver, og det er mye som kan gjøres raskere enn nasjonale svømmetester, sier Rugtvedt.

Det er byråden i Oslo uenig i.

– Vi må passe på at de som trenger det, får den hjelpen de behøver. Det vil vi kunne få til med en nasjonal test, sier Ødegaard.

Klasseskille

Også Norges Svømmeforbund er positive til forslaget om nasjonale prøver. Undersøkelsen forbundet gjennomførte i 2009 viser nemlig at 78 prosent av elevene og 82 prosent av lærerne ønsker at det var satt av mer tid til svømmeundervisningen.

Undersøkelsen viser også at elever som har foreldre med innvandrerbakgrunn er klart svakest i svømming, og er i større grad avhengig av å lære dette på skolen eller i svømmeklubber. Dermed blir barn av svømmeudyktige foreldre spesielt utsatt.

– Denne negative utviklingen har også vært med på å skape et klasseskille mellom hvem som kan svømme og hvem som ikke kan svømme. Vi har lenge fryktet konsekvensene, og ulykken onsdag viser hva som skjer når de ansvarlige ikke tar ansvar, sier Eknes.

De to brødrene som druknet på Romsås onsdag var opprinnelig fra Somalia og kunne ikke svømme.

– For dårlig tilbud

Fakhra Salimi leder i Mira- ressurssenteret for innvandrer- og flyktningkvinner er overrasket over at dette ikke er tatt tak i tidligere. Hun kan fortelle at senteret har fått mange tilbakemeldinger fra mødre som ønsker å lære å svømme sammen med sine barn, men at det ikke finnes gode nok tilbud.

– Det er et for dårlig tilbud for kvinner og barn som vil lære å svømme. Fellessvømming har vært et problem over lengre tid, og det bør skapes rom for at kvinner kan lære å svømme sammen med bare kvinner, sier Fakhra Salimi.

 (©NTB)

Powered by Labrador CMS