Nyheter

1 av 3 elever får for lite støtte

Elevene som trenger mest menneskelig støtte fra læreren, får minst, viser en undersøkelse fra Senter for atferdsforskning.

- Én av tre elever i ungdomsskolen opplever å få for lite positiv støtte av læreren, sier forsker Elin Thuen ved Senter for atferdsforskning til NRK Rogaland.

En undersøkelse blant elever i grunnskolen viser at lærere behandler elever i samme klasse svært ulikt. Mens de har lett for å møte aggressive elever med sinne, blir flinke elever møtt med positiv støtte og oppmuntring.

- Elever som trenger mest støtte, får minst. Når vi vet hvor viktig emosjonell støtte er, ser vi at dette kan få alvorlige konsekvenser for elevene som ikke får positiv tilbakemelding, sier Thuen.

- Når læreren viser at han eller hun bryr seg om elevene, føler elevene tilhørighet til skolen. Det virker positivt både på motivasjon og atferd. Emosjonell støtte fra læreren kan dermed redusere konsentrasjonsproblem og utagerende atferd i klassen.

Det er ikke først og fremst tidspress som er årsaken til forskjellsbehandlingen.

- Trolig har lærerne for lite kunnskap og bevissthet om hvordan deres oppførsel virker på elevene, sier Thuen.

Powered by Labrador CMS