Nyheter

Slakter havneforslag

Forslaget til ny havnelov er for dårlig utredet, mener både KS og NHO.

Publisert Sist oppdatert

- Fiskeri- og kystdepartementet stiller store og viktige spørsmål knyttet til organisering og eierskap til havnene, men tar ikke selv stilling til hva det vil. Det gjør det vanskelig å gi en klar tilbakemelding, sier Kjell-Olav Gammelsæter i KS Bedrift, som har skrevet KS´ høringsuttalelse.

KS ber om en ny høringsrunde etter at innspillene fra denne runden er kommet inn, og etter at departementet har fått en klarere formening om hvordan det ønsker loven.

Om lag 20 av de 57 større havnene som er i kommunalt eie, er medlemmer av KS Bedrift. De fleste er organisert som kommunale foretak, noen som interkommunale foretak.

KS ønsker fortsatt offentlig eierskap til havnene, men er åpen for samarbeid med private når det gjelder driften. At salg av areal skal kreve godkjenning av staten, mener KS er unødvendig.

- Lovforslaget bærer preg av at havnene skal drives mer kommersielt. I vår uttalelse legger vi vekt noen andre perspektiver, som at hele landet må ha et godt havnetilbud, sier Gammelsæter.

NHO: Ny utredning

NHO ønsker at hele eierstrukturen i havnesystemet skal utredes av et offentlig utvalg. Organisasjonen mener lovforslaget i liten grad gir svar på de store utfordringene som gjør at sjøtransporten mister konkurransekraft.

Systemet med havnekasse, der havnenes økonomi skilles fra kommunens øvrige økonomi, kan hindre nødvendige endringer, mener NHO, men ser ingen fullgode alternativer i departementets forslag.

Powered by Labrador CMS