Nyheter

Anbefaler å ta premieavviket på ett år
Det beste for kommunene vil være å ta premieavviket på pensjon inn i regnskapet på ett år – ikke over lang tid, mener statssekretær.
Kommunal-rapport.no har den siste uka hatt flere artikler om premieavviket på pensjon. Avviket er utgifter kommunene har hatt til pensjonspremie, men som tidligst skal tas inn i regnskapet året etter.
De aller fleste kommunene velger å bruke 15 år på å ta denne utgiften inn i driftsregnskapet. En regelendring som ble gjort nylig, reduserer denne innfasingen til ti år.
Ved å bruke lang tid på innfasingen, skulle kostnadene bli jevnet ut, var ideen. I virkeligheten har det oppsamlede premieavviket bare økt, og beregninger AON Grieg har gjort for kommunal-rapport.no viser at det vil bli doblet til rundt 50 milliarder kroner de neste årene.
Kommuner som har anledning til det, bør heller ta premieavviket inn i regnskapet året etter at det har oppstått, mener statssekretær i Kommunaldepartementet, Dag-Henrik Sandbakken (Sp).
- For kommuner som har økonomi til det, vil jeg anta det kan være å foretrekke. En usikkerhet er at det kan svinge ganske betydelig fra år til år, så kommunene må ha handlingsrom til å gjøre det. Jeg kjenner for eksempel Løten kommune, som ikke er noen inntektssterk kommune, og som alltid har gjort det på denne måten, sier Sandbakken.
Halvparten har penger
Å legge om til å ta premieavviket inn i regnskapet året etter at det har oppstått, koster penger. Ikke i form av noen utbetalinger, men ved at det oppsamlede avviket må tas inn i regnskapet. Det krever at kommunen har penger til dette.
Tall fra Statistisk sentralbyrås Kostra-base viser at halvparten av kommunene ved utgangen av 2010 hadde nok penger disponibelt, til å gjøre en slik regnskapsoperasjon.
Det inkluderer blant annet Bærum, som hadde 1 milliard kroner på disposisjonsfond og et oppsamlet premieavvik på knapt 600 millioner kroner.
Dette er kommunene med størst oppsamlet premieavvik, men med disposisjonsfond som overgår dette per 31. desember 2010:
[[nid: 83499]]
Minuset ved å gjøre dette er at det året kommunen går over til ett års premieavvik, vil regnskapsresultatet se kunstig dårlig ut.
Flere kommuner forventer at staten til slutt kommer med penger for å rette opp ordningen, og det kan føre til at mange fortsetter med dagens opplegg i frykt for å gå glipp av slik kompensasjon en gang i framtiden.
Kritisk til ordningen
Som kommunal-rapport.no tidligere har skrevet, er Fagforbundet blant dem som er kritisk til ordningen med premieavvik. Daglig leder i LO Kommune, Klemet Rønning-Aaby, mener reglene må vurderes.
– Regnskapsført kostnad har lenge ligget under premiene, og denne politisk valgte forskyvningen av kostnader må betales. Det er derfor helt naturlig at kostnaden øker, det er forventet av alle parter og en konsekvens av regelverket. For øvrig mener vi regnskapsføringsreglene bør vurderes, ettersom reglene skal gjenspeile en risiko som i liten grad er en realitet, kommenterer Rønning-Aaby.
Premieavvik = innbetalt pensjonspremie – teoretisk beregnet pensjonskostnad
Innbetalt pensjonspremie er det beløpet kommunene sender av gårde til sin pensjonsleverandør hvert år.
Teoretisk beregnet pensjonskostnad er det som føres som utgift i regnskapet det samme året.
Premieavviket skal føres som utgift (i ekstremt få tilfeller som inntekt) i regnskapet det påfølgende året – eller fordeles likt over de 10 (tidligere 15) påfølgende årene).
Kommunene må holde seg til én måte å gjøre dette på – men det er mulig å legge om.