Protester fra innbyggerne førte til at Oslo bystyre gikk i forhandlinger for å få avsluttet avtalen om reklametårn. Foto: Magnus K. Bjørke
Protester fra innbyggerne førte til at Oslo bystyre gikk i forhandlinger for å få avsluttet avtalen om reklametårn. Foto: Magnus K. Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Skulle tjene minst 280 millioner på reklametårn

Hemmeligstemplede dokumenter avdekker hvordan reklameselskapet JCDecaux sammen med Oslos energiselskap i 2001 planla å tjene opp mot en halv milliard kroner på å eksponere innbyggerne for lysreklame.

48 av Oslo kommunes 225 nedstigningstårn ble på midten av 2000-tallet byttet ut med dobbelt så store reklamebelagte tårn. Kommunal-rapport.no kan i dag avdekke at Viken Energinett og reklameselskapet JCDecaux planla å bytte ut så godt som alle de gamle tårnene med reklamebelagte tårn. Viken Energinett og Hafslund fusjonerte i 2002.

Målet var å tjene så mye penger som mulig, men dette var det aldri meningen at innbyggerne skulle få vite om.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.