![Protester fra innbyggerne førte til at Oslo bystyre gikk i forhandlinger for å få avsluttet avtalen om reklametårn. Foto: Magnus K. Bjørke](https://smooth-storage.aptoma.no/users/kommunalrapport/images/13723148.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bflag%5D=%3E&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&accessToken=b7794404faf69523b99c5d67f2bbe9044cc8866053200a449a5e083c93e51008)
Skulle tjene minst 280 millioner på reklametårn
Hemmeligstemplede dokumenter avdekker hvordan reklameselskapet JCDecaux sammen med Oslos energiselskap i 2001 planla å tjene opp mot en halv milliard kroner på å eksponere innbyggerne for lysreklame.
48 av Oslo kommunes 225 nedstigningstårn ble på midten av 2000-tallet byttet ut med dobbelt så store reklamebelagte tårn. Kommunal-rapport.no kan i dag avdekke at Viken Energinett og reklameselskapet JCDecaux planla å bytte ut så godt som alle de gamle tårnene med reklamebelagte tårn. Viken Energinett og Hafslund fusjonerte i 2002.
Målet var å tjene så mye penger som mulig, men dette var det aldri meningen at innbyggerne skulle få vite om.