Vegard Iversen, fylkesdirektør for utdanning i Trøndelag, var medlem av Helsepersonellkommisjonen.

Vegard Iversen, fylkesdirektør for utdanning i Trøndelag, var medlem av Helsepersonellkommisjonen.

Foto: Agnar Kaarbø
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi må snakke om arbeidsdeling innen helse- og omsorg

Fylkesdirektør for utdanning i Trøndelag og medlem av Helsepersonellkommisjonen, Vegard Iversen, mener innstillingen er et godt utgangspunkt for debatt. 

I ukens utgave av podkasten Kontrollutvalget forteller Iversen om kompetanse og utdanning som inngang til arbeidet i kommisjonen.

– Noe av det jeg synes er viktigst å trekke fram når det gjelder kompetanse, er arbeidsdeling. Hvem gjør hva og hvilken kompetanse har de ulike stillingene innenfor helse- og omsorg. Et konkret eksempel er hvilke oppgaver en helsefagarbeider med videregående opplæring kan gjøre sammenlignet med sykepleier med akademisk utdanning, sier Iversen.

Han mener utredningen, med vekt på statistikk og objektiv kunnskap, er et godt utgangspunkt for saklig debatt om dette og andre følsomme tema.

Iversen ser også fylkeskommunens rolle på feltet som viktigere enn noen gang. Det er på bakgrunn av regionreformen og vektleggingen av samfunnsutviklerrollen. 

Fylkeskommunene har ansvar for videregående skoler, fagskoler og samarbeid med universitets- og høyskolesektoren. De arbeider også med egne strategier for å møte kompetansebehovet i arbeids- og samfunnsliv.