Nyheter

Stor tro på ny Nav-ordning

– Nav er klar for å håndtere den nye ordningen som innføres 1. mars. Dette skal vi klare, sier direktør Erik Oftedal i Nav.

Publisert Sist oppdatert

Arbeids- og velferdsdirektoratet inviterte tirsdag pressen til frokost for å informere om den store omleggingen fra 1. mars. Da blir 155.000 brukere på tre ulike ordninger overført til én ny; arbeidsavklaringspenger (AAP).

Alle disse må heretter sende inn meldekort til Nav hver fjortende dag, for å opplyse hvor mye de har arbeidet siste to uker. Hvis de ikke gjør det, mister de stønaden. Dette er nytt for om lag 100.000 av brukerne.

Særlig innføringen av meldekort er på forhånd dømt nord og ned både av representanter for brukere og ansatte i Nav. Men alle advarsler om økt byråkrati og kaos, mer regelstyring og utstøting til sosialhjelp, blir avvist av direktør for Arbeid og aktivitet i Nav, Erik Oftedal.

Oftedal understreker at det å flytte 155.000 brukere over i nytt datasystem og regelverk, alltid vil være risikabelt. Men situasjonen i Nav er nå en helt annen enn i fjor vår, da innføringen av AAP ble utsatt fra oktober 2009 til mars 2010, mener han.

– Nav er klar til å håndtere dette nå, forsikrer Oftedal.

– Vi har kontroll på saksmengden, er ferdig med etableringen av nye kontorer, har mindre frustrasjon blant brukerne og mange ansatte som har gledet seg til den nye ordningen, sier han.

– Overveldende positive

Minst like optimistisk er Elisabeth Lie Nilsen i Nav Rogaland, som har ansvar for innføringen av den nye ordningen der. I Rogaland har Nav-kontorene ringt rundt til alle brukerne som berøres av omleggingen, for å informere om meldekortene og høre hva slags hjelp de ønsker med utfyllingen.

– Tilbakemeldingene fra brukerne er overveldende positive og medarbeiderne gleder seg enormt. Det er jo dette som er Nav-reformen! Vi får enklere regelverk og slipper å skyve brukerne mellom ulike ytelser. Dette må vi rett og slett få til, sier Lie Nilsen, som også deltok på gårsdagens pressekonferanse.

Hun avviste kontant påstander om at mennesker som er syke vil ha vanskelig for å fylle ut og sende inn meldekortene, elektronisk eller i posten.

– De fleste har høy IT-kompetanse. Mange lever sine liv på nettet. Og det er mye enklere å fylle ut meldekortene til Nav enn å registrere seg på Facebook, sier hun.

De tre ordningene som nå blir slått sammen til en er tidsbegrenset uføretrygd, rehabiliteringspenger og attføring. I dag er det ulike regler og tiltak knyttet til de ulike ordningene, og brukerne blir ofte flyttet over fra den ene ordningen til en annen, ut fra hvor mye de er i stand til å jobbe til enhver tid.

Med den nye ordningen kan Nav i stedet bare regulere størrelsen på ytelsen, etter hvor mange timer brukeren selv oppgir å ha arbeidet de siste fjorten dagene. Det sparer saksbehandler for mye tid, som i stedet skal settes inn for å avklare brukernes behov bedre, og å gi hver enkelt en tiltaksplan.

Powered by Labrador CMS