Nyheter
Selvbetjening på nettet for pasienter
Nå skal det bli lettere å orientere seg som pasient. Snart kan du sjekke dine egne helseopplysninger på nettet.
Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) markerte en aldri så liten milepæl da hun onsdag åpnet helseportalen helsenorge.no.
– Folk venter å møte helse- og omsorgstjenestene på en moderne og effektiv måte. De fleste er interessert i og opptatt av egen helse. Nå får de denne informasjonen samlet på ett nettsted, sier Strøm-Erichsen.
Selvbetjening skal etter hvert bli et viktig innslag i portalen. Hver enkelt vil kunne holde oversikt over egen helseinformasjon.
– Selvbetjeningstjenester blir et viktig satsingsområde fremover. Jeg håper vi kan lansere tjenesten «mine egenandeler» og «mine resepter» på nettsiden i løpet av året eller tidligere, sier Strøm-Erichsen.
Fra årsskiftet ble ordningen med automatisk frikort innført. Fra i høst kan man via portalen holde øye med hva man har betalt i egenandeler underveis. Tjenesten «mine vaksiner» er også under utarbeiding, og kommer trolig ved årsskiftet.
Man skal også kunne bruke portalen til å bytte fastlege eller melde fra om bivirkninger av legemidler.
E-resept prøves ut
Snart kommer trolig også elektroniske resepter, eller e-resept. Ordningen prøves i disse dager ut i Larvik i Vestfold og en håndfull kommuner i Hordaland.
Helseministeren understreker at portalen gradvis skal bygges ut med flere tjenester. For eksempel skal det komme inn en oversikt over alle aktører i helsetjenesten. Da vil pasienten selv kunne finne fram til fastleger, spesialister, sykehus og avdelinger i sitt område.
Målet er at helseportalen på sikt også skal inneholde såkalt kvalitetsinformasjon.
– Det vil være et gode både for pasient og lege. Det vil gi folk mer informasjon enn bare hvor lange køene er. Informasjonen skal si noe om kvaliteten på behandlingen, sier leder i Allmennlegeforeningen, Trond Egil Hansen.
Forventningene til den nye helseportalen er litt uklare. Hansen skulle gjerne hatt litt mer informasjon om det nye systemet.
– Men generelt sett har jeg inntrykk av at dette vil styrke pasientrollen. Det vil gi mer informerte pasienter, sier han.
Fire forslag
Innføringen av helseportalen er et viktig steg for pasientene, mener Teknologirådet. Direktør Tore Tennøe mener imidlertid at portalen bør utvikles et godt stykke videre:
*Pasienter bør få elektronisk tilgang til egen pasientjournal.
*Portalen bør inneholde kvalitetsinformasjon om helsetjenester både i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
*Pasienten får mulighet til å gi tilbakemelding på helsetjenester. Brukererfaringer vil være relevant når andre pasienter skal bruke frie helsevalg.
*Pasienten bør kunne kommunisere med fastlege eller spesialist på nett.
– Erfaring fra andre land viser at dette gjør helsetjenesten mer effektiv og gjør at folk ikke trenger møte opp på for eksempel legekontoret. I Danmark er dette allerede en realitet, opplyser Tennøe.
Helseministeren er enig i at utviklingen har gått noe seinere i Norge enn i Sverige og Danmark. Hun mener vi nå er inne i en storsatsing på såkalt e-helsetjenester.
– Det er litt underlig at vi har vært så trege med å lære av våre naboer. Der har man hatt slike systemer i lang tid, sier hun.
(©NTB)