samferdsel

Norges dårligste fylkesvei er kåret: Fylkesvei 33

Fylkesvei 33 er kåret som Norges dårligste fylkesvei. Den brukes som skolevei og er en omkjøringsrute når E6 stenges. Den er smal, bratt og rasutsatt.

Nærmere 9.000 personer har stemt frem sin favoritt i kåringen av Norges dårligste fylkesvei, arrangert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Publisert Sist oppdatert

Problemveien går langs Mjøsa mellom Minnesund og Bjørgo. Den krysser fylkesgrensa mellom Akershus og Innlandet.

Nærmere 9.000 personer har stemt fram det de mener er landets dårligste fylkesvei. Kåringen ble organisert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Folk forteller om hull, steinras og partier der det knapt er plass til å møtes. Når tungtrafikk og busser skal passere, må de ofte rygge eller vente i grøfta. Dette er hverdagen for folk som skal til jobb, skole eller sykehus. Veien er helt avgjørende for lokalsamfunnet, men standarden er langt unna det folk og næringsliv trenger, sier Torill Eidsheim i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Administrerende direktør Knut Gravråk i Norges Lastebileier-Forbund var med i fagjuryen. Han mener kåringa og engasjementet rundt viser hvor viktig det er å få på plass bedre finansiering og vedlikehold av fylkesveinettet.

– Veiene er yrkessjåførenes «fabrikkgulv» og mange fylkesveier er i så dårlig stand at det går utover sjåførenes helse, miljø og sikkerhet. Fylkesvei 33 er et slikt eksempel. Jeg håper at dette følges opp med politisk handling for å bedre veistandarden, sier Gravråk.

OFV sier at det er nok av veikandidater. Veinettet forfaller mens regningen vokser. Fylkene bruker stadig mer av budsjettene sine på vei, men pengene strekker ikke til. De sier systemet er rigget feil og foreslår tre tiltak i forbindelse med det kommende statsbudsjettet. De ønsker en ny inntektsmodell, styrket rentekompensasjon og målrettede midler til ras- og skredsikring.

OFV representerer organisasjoner og bedrifter innen bilbransjen, transportsektoren, finans og forsikring.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS