samferdsel

Dette er Norges ti verste fylkesveier

Den verste fylkesveien i Norge skal kåres. Nå er de ti finalistene klare. – Mange andre veier hadde også fortjent å være på listen.

Denne fylkesveien i Ibestad kommune, Sør-Troms, står ikke på lista over de verste fylkesveiene. Burde den stått der?
Publisert Sist oppdatert

Kortversjon

  • Opplysningsrådet for veitrafikken har kåret de ti verste fylkesveiene i Norge.
  • Juryen har vurdert sikkerhet, fremkommelighet og veienes betydning for hverdagsliv og næringsliv.
  • Vedlikeholdsetterslepet er anslått til nær 100 milliarder kroner, men regjeringen har kun satt av en halv milliard i øremerkede midler.
  • Avstemning på norgesveier.no vil avgjøre hvilken vei som er den aller verste.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, og kvalitetssikret av en journalist.

– Det har vært svært vanskelig å velge de ti aller verste. Det finnes altfor mange dårlige fylkesveier, sier juryleder Torill Eidsheim i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som står bak kåringen.

OFV er en interesseorganisasjon med rundt 60 medlemmer, deriblant trafikkorganisasjoner, bilimportører, kollektivselskaper, oljeselskaper, forsikringsselskaper og entreprenørselskaper.

Fylkesveiene utgjør mer enn halvparten av veinettet i Norge, men har blitt vanskjøttet lenge, mener hun.

– Fylkene som veieier har fått en umulig oppgave. Vi håper dette bidrar til endring, sier Eidsheim.

Over 1500 nominasjoner er sendt inn fra folk over hele landet. Juryen, som består av representanter fra næringsliv og transportbransjen, har lagt vekt på sikkerhet, fremkommelighet og hvor viktige veiene er for hverdagsliv, beredskap og næringsliv.

Vanskelig kun å velge ti

Eidsheim understreker at mange andre veier også kunne fortjent å være på listen.

– Dette er et kraftig varsku om at noe må skje. Finalistene viser på hver sin måte hvordan manglende vedlikehold gjør veiene farlige, lite fremkommelige og ubrukelige for både folk, tungtrafikk og nødetater, sier Eidsheim.

Statens vegvesen anslår vedlikeholdsetterslepet til nær 100 milliarder kroner, men regjeringen har kun satt av en halv milliard i øremerkede midler i inneværende statsbudsjett, påpeker OFV.

Fylkeskommunene får også tildelt frie midler, men disse skal dekke hele ansvarsområdet.

– Vi ser økt vilje til satsing, men det sier seg selv at dette ikke er i nærheten av nok. Jo lenger vi venter, desto dyrere og farligere blir det, sier Eidsheim.

De ti verste fylkesveiene

De ti finalistene er:

  • Akershus – Fv. 33 Feiring
  • Østfold – Fv. 1178 Gunnarstorp–Karlsøy
  • Innlandet – Fv. 2434 Vest-Torprunden
  • Innlandet – Fv. 2158 Valmen–Sjøenden
  • Vestland – Fv. 49 Steinsdalen–Eikedalen
  • Vestland – Fv. 615 Storebru–Sandane
  • Trøndelag – Fv. 776 Hofles–Romstad
  • Trøndelag/Nordland – Fv. 17 Kystriksveien Asp – Lødingen
  • Troms – Fv. 7768 Tromvik – Henriksvik
  • Finnmark – Fv. 8850 Hesseng–Nyrud

De ti finalistene er nå lagt ut til avstemning på norgesveier.no, og alle som vil, kan stemme på veien de mener er verst. Den dårligste veien offentliggjøres 8. oktober.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS