Nyheter

Kommuneansatte ber om hjelp til å tolke lover

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) får stadig flere henvendelser fra kommuneansatte som trenger hjelp til å tolke lover og regler som de selv forvalter.

Publisert Sist oppdatert

Offentlig ansatte, som forvalter lovene på velferdsrettens områder, utgjør nå 6 prosent av dem som henvender seg til FFOs rettighetssenter, mot 3 prosent i 2005.

- Det er et tankekors for FFO at stadig flere kommuneansatte tar kontakt med funksjonshemmedes egen rettighetstelefon for å få hjelp til å tolke lover og regler som kommunene selv forvalter. Da er det kanskje ikke så rart at mange funksjonshemmede, kronisk syke, pårørende og andre opplever å ikke få den hjelpen de har krav på i møte med tjenesteapparatet, sier Jarl Ovesen, assisterende generalsekretær i FFO, i en pressemelding.

Fra 2006 til 2007 har antall henvendelser til rettighetssenteret økt med 7,4 prosent. 33 prosent av henvendelsene handler om de mange trygdeordningene. Rettighetssenteret mottok 1.062 henvendelser i 2007.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS