Nyheter
Ingen miljøvennlig oppmuntring
Selv om jeg bor i Bærum, ønsker jeg faktisk å bidra til et mer miljøvennlig energiforbruk. Men jeg får ikke 1 krone i støtte fra kommunen for å bytte ut min gamle parafinovn.
Oslo har det. Bergen også: Enøktilskudd til innbyggere som ønsker å bytte ut gamle, forurensende fyringsovner med mer miljøvennlige alternativer. En god erstatter kan være en moderne vedovn, pelletsovn eller varmepumpe.
Har Bærum et slikt enøktilskudd?
På sentralbordet svarer en passe engasjert kvinnestemme: «Veeeeeent litt.»
Hun konfererer med de kollegene på servicetorget, før hun er tilbake igjen.
- Vi har dessverre ingen slik ordning, men du får ringe det statlige enøksenteret. Der vil du få svar på spørsmålet ditt.
For sikkerhetsskyld slenger hun på at det er et gratis nummer, så det skal ikke koste meg stort. Ha det!
I denne saken står jeg altså på egne bein, uten kommunen i ryggen.
Før jeg kontakter staten, kikker jeg innom hjemmesidene til Bærum. Det som møter meg er en grå vegg av ord. Ingen bilder, få farger. Det er til å bli svett av.
Bærum kommune hadde ligget bra an i konkurransen om hvem som har de mest teksttunge hjemmesidene.
Når man har brutt seg gjennom den grå veggen, er nettstedet greit og logisk bygget opp med tjenester i venstre kolonne, nyheter i midten - her er det faktisk nyheter som er av interesse for flere enn barnehageforeldre - pluss ledige stillinger, politikk og informasjon om kommunen i hjelpelinjen øverst.
Pluss for alle elektroniske skjemaene som er lett tilgjengelige i hjelpelinjen!
Tiden det tar å finne nummeret til servicekontoret trekker ned. Er det naturlig å tenke at det ligger under temaet «mer informasjon» i hjelpelinjen? Jeg tror ikke det.
Spørsmålet Bærum må stille seg er: Ønsker vi å ha et nettsted som er enkel å bruke? Eller er det greit at innbyggerne fikler og bruker tid på å nå fram til oss, bokstavelig talt og i overført betydning?
Service på telefon: 3
Service på nett: 3
Serviceinnstilling: 3